تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه - پیشگام فولاد

تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه

تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه

 

 تفاوت های ورق روغنی و سیاه در صنعت

همان گونه که در مقاله های قبلی ذکر شد ورق سیاه به ورقی گفته میشود که بوسیله پروسه نورد گرم ایجاد خواهد شد و ورق های ایجاد گردیده بوسیله پروسه نورد سرد در بازار به ورق روغنی معروفند. تفاوت میان ورق سیاه و ورق روغنی مسئله مهمی میباشد که شما خریداران محترم می بایست قبل از خرید و استارت یک پروژه از آن اگاهی کافی داشته باشید. در نگاه نخست شیوه ساخت تنها تفاوت این ورق ها میباشد اما به صورت معمول فولادهای ایجاد گردیده بوسیله نورد گرم دارای کیفیت کمتری نسبت به ورق های نورد سرد می‌باشند. ورق های تولیدی با پروسه نورد گرم فورا در روند تولید قرار میگیرند و به همین دلیل نیازی به گرمایش دوباره آنها نیست. بعد از ایجاد وقتی که دمای آنها کاهش می‌یابد حجم آن نیز کم می‌شود. براین اساس می توان خاطرنشان کرد که در ورق سیاه میزان کنترل برای تغییر سایز و شکل فولاد در مقایسه با ورق روغنی کمتر است.

تفاوت سایز ورق سیاه و ورق روغنی

ورق خروجی نورد گرم (ورق سیاه) دارای سطحی نسبتا خشن میباشد و تلرانس های ابعادی آن نیز زیاد ظریف

نمی‌باشد. در نورد گرم ضخامت ماده به طور تقریب از ۲5 به ۶ میلی متر کاهش می‌یابد. در صورتی‌که جنس نازک باشد

ضخامت تا ۶ میلی متر ورق میتواند دور محوری پیچانده گردد و کویل های ورق را تشکیل دهد. این کویل ها ماده

اولیه برای پروسه نورد سرد میباشند. در نورد سرد ورق هایی با پرداخت سطح بالاو تلرانس های کمتر و ضخامت

بسیار کم حاصل میگردد.

مثلا ورق های فولادی تا ضخامت ۲۰۰ میکرومتر و فویل آلومینیوم تا ضخامت ۸ میکرومتر می‌توانند در

این روند حاصل می‌شوند. کاهش ضخامت فویل های آلومینیوم معمولا در یک پاس یعنی با استفاده از یک

قفسه صورت می پذیرد. در حالتی‌که که درخصوص فولاد از تعدادی قفسه به کارگیری می‌شود. به عنوان مثال در اکثر کارخانجات فولادسازی برای ایجاد ورقی با ضخامت ۰٫1۸ تا ۴ میلی متر از پنج قفسه کاری استفاده می گردد.

تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه

پروسه تولید در ورق سیاه و ورق روغنی

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی در فرآیند ساخت اولیه فرقی میباشد که در بین این دو ورق وجود دارد. ورق سیاه طی مراحل نورد گرم ایجاد گردیده و ورق روغنی حاصل از نورد سرد میباشد.

 

برای ایجاد ورق سیاه تختال‌ها و شمش‌ها به‌عنوان مواد اولیه در کوره پیش گرم با دمای بالا قرار گرفته و از قفسه‌های نورد عبور داده می شوند تا به تولیدات نهایی دیگر تبدیل گردند. به‌دنبال تولیدات ایجاد گردیده در نورد گرم هم می توانند با انجام مراحل نورد سرد به قطعات صنعتی و پر استفاده تبدیل شوند.

در روند ساخت‌و‌ساز ورق‌های روغنی از ورق‌های سیاه با ضخامت بالاتر به‌عنوان ماده اولیه استفاده شده که بعد از اسید شویی، روغن‌کاری می گردند. ورق‌های روغنی ازنظر ظاهری شفاف‌تر بوده و قابلیت و امکان جوشکاری و رنگ‌آمیزی دارند.

کیفیت ورق سیاه و ورق روغنی

تفاوت کیفیت ورق سیاه و ورق روغنی از چندین جنبه قابل ارزیابی میباشد. از یکسو ورق سیاه به جهت وجود کربن بیشتر، استحکام بالاتری نسبت به ورق روغنی داراست؛ چون فولاد ورق‌های روغنی به دلیل انجام فرایند آنیلینگ بسیار نرم می‌شوند.

از سوی دیگر ورق‌های روغنی کیفیت ابعادی بالاتری نسبت به ورق‌های سیاه داشته و سایز دقیق‌تری دارا‌هستند. در‌پی توضیح درباره تفاوت کیفیت ورق سیاه و ورق روغنی بایستی بدانید، به دلیل فرایندهای انجام شده روی تولیدات ایجاد گردیده به شیوه نورد سرد، علاوه بر سطحی صاف‌تر و یکنواخت‌تر، انعطاف‌پذیری بالاتری هم دارا‌هستند.

تفاوت ورق روغنی و ورق سیاه

قیمت ورق سیاه و قیمت ورق روغنی

جالب میباشد بدانید تفاوت قیمت ورق سیاه و قیمت ورق روغنی بسیار زیاد بوده و ورق روغنی قیمت دو برابری دارد.

تفاوت قیمت ورق سیاه و قیمت ورق روغنی به نحوه‌ ساخت و ساز آن ها بازمی‌گردد. ورق‌های روغنی دارای پروسه تولید پیچیده‌تری نسبت به ورق‌های سیاه میباشند و به همین دلیل بها ورق روغنی هم بالاتر از ارزش ورق سیاه خواهد بود.

از دیگر عوامل مؤثر بر قیمت ورق‌های فولادی می‌توان به ضخامت ورق، برند آن، قیمت جهانی ورق، قیمت ارز، میزان عرضه و تقاضای ورق در بورس کالا، ابعاد ورق و شیت یا رول بودن آنها نام برد.

مزایا و معایب ورق های روغنی و سیاه

برای هریک از انواع ورق های روغنی و سیاه که محصول فرآیند نورد سرد و گرم می‌باشند، می توان مزایا و معایبی برشمرد. اولین گزینه که جزوه معایب نورد گرم و مزایای نورد سرد به شمار می‌ رود، دقت در ابعاد محصول تولید گردیده است. به طور معمول ورق های سیاه که فرآورده پروسه نورد گرم می‌باشند از ابعاد چندان دقیقی برخوردار نیستند، ولی در فرآیند نورد که سبب  تولید محصول پایانی می گردد، محصولات فرآیند از ابعادی دقیقتر برخوردار خواهند شد.

البته ورق های روغنی و گالوانیزه که از پروسه نورد سرد به دست می‌ آیند، دارای اشکال محدودتری نسبت به ورق های سیاه بوده و فقط به شکل های مربع، مدور و مسطح میتوانند تغییر شکل پیدا نمایند. البته ورقهای سیاه نسبت به ورق های روغنی انعطاف پذیری بیشتر داراست و به همین علت می توان آنان‌را به اشکال مختلفی با تنوع بسیار بیشتر در آورد.

مطالب مرتبط