کاربرد ورق روغنی - پیشگام فولاد

کاربرد ورق روغنی

کاربرد ورق روغنی

 

همه چیز در رابطه با ورق روغنی

ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی و کاربرد ورق روغنی : به ورق روغنی به انگلیسی Cold Rolled Steel Sheet گفته میشود. ساخت ورق روغنی با استفاده از فرآیندی به اسم نورد سرد اجرا می‌شود. به این دلیل میباشد که‌این نوع ورق به ورق نورد سرد نیز معروف میباشد. سال های سال میباشد که تولیدات ساخته شده با به کار گیری از ورق های روغنی تولید گردیده و در موارد گوناگون و متعددی با موفقیت به کار گرفته شده اند. ورق های روغنی جدید نسبت به ورق هایی که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند بهبود یافته اند. این ورق ها قابلیت و امکان کنترل بهتر ضخامت، شکل، عرض، سطح ظاهری و بقیه خصوصیات کیفی خاص دیگر که در کاربردهای در حال رشد آن ها مورد نیاز است را مهیا می نمایند.

در‌حالتی که به مشخصات فنی ورق روغنی توجه کنید، متوجه دلیل کاربردهای زیاد و متنوع آن در صنعت های متعدد خواهید شد. کاربردهای مختلفی مانند ساخت یخچال، ماشین های لباسشویی و ظرفشویی و بقیه لوازم خانگی، تولید خودرو، ساخت موتورهای الکتریکی و… . برای داشتن قابلیت استفاده از آن در تولید ها متفاوت، خصوصیات فنی ورق روغنی از لحاظ متالورژیکی طوری طراحی می‌شود که دارای خصوصیت های خاصی باشد، خصوصیاتی مانند امکان شکل پذیری بالا، کشش پذیری بالا، استقامت بالا، مقاومت در مقابل نفوذ، خصوصیات مغناطیسی، نفوذ پذیری و امکان پاکسازی خوب.

کاربرد ورق روغنی

تاریخچه ورق روغنی

علیرغم اینکه اکثری بر این باورند که کاربرد ورق روغنی در ساخت محصولات، یک تجربه نو میباشد، البته در واقع بیشتراز 100 سال میباشد که‌این نوع ورق مورد استفاده قرار می گرفته است . به کار گیری ورق روغنی در ساخت ساختمان ها از دهه پنجم قرن هجده شروع شد. اما استفاده از آن بیشتر شکل آزمایشی داشت و به چندین ساختمان ساده محدود می‌شد.

در دهه سوم قرن نوزده، اجازه به کار گیری از ورق های فولادی روغنی تحت عنوان یک جزء سازنده ساختمان ها هنوز محدود بود، زیرا در آن زمان استانداردهای مربوط به ساخت‌و‌ساز کافی و اطلاعات مناسب در خصوص استفاده از ورق ها در قوانین موجود در زمینه ساخت‌و‌ساز وجود نداشت.

 

کاربرد ورق روغنی چیست؟

امروزه کاربرد ورق روغنی در مورد های مختلف بسیار توسعه و گسترش یافته میباشد و بخش اعظمی از صنایع و مشاغل به این ورق ها وابسته میباشند. در اینجا به بعضی از کاربردهای ورق های روغنی اشاره میکنیم.

 

مبلمان فلزی

یکی‌از رایج ترین کاربردهای ورق های روغنی ساخت وسایل فلزی میباشد که معمولاً در اداره ها مورد استفاده قرار میگیرند. در هر اداره ای می توان یک کشوی فلزی مخصوص نگهداری اسناد و مدارک را پیدا کرد که معمولاً از جنس ورق روغنی میباشد.

 

لوله های اگزوز

ممکن است شما پشت میز یا در اداره کار نمی‌کنید. شاید برای انجام کارتان از خودرو استفاده میکنید. در‌این‌حالت‌ نیز احتمالاً لوله اگزوز خودرویتان از جنس ورق روغنی میباشد.

 

کمدها

چنانچه دانش آموز یا این که دانشجو می باشید، احتمالاً در مدرسه یا این که دانشگاه وسایل تان را داخل یک کمد فلزی قرار می دهید. این کمدها نیز از جنس ورق روغنی درست شده و رنگ گردیده اند.

 

ساخت‌و‌ساز

ورق روغنی یکی‌از پر استفاده ترین ورق ها در ساخت میباشد. مثلا در پروفیل های ساختمانی و ساخت درب و پنجره از ورق روغنی به کارگیری می گردد.

 

صنعت خودرو

ورق روغنی همینطور در ساخت بدنه خودروها و انواع قطعات خودرو به کار گرفته میگردد.

 

لوازم خانگی

به کار گیری از ورق روغنی در ساخت لوازم مورد استفاده در خانه نیز بسیار گسترده میباشد. در اثاثیه برقی خانگی مانند یخچال، ماکروفر، اجاق، در ساخت رادیاتور ها، ساخت کابینت ها، و انواع یراق آلات از ورق های روغنی به کارگیری میگردد.

 

ورق های روغنی برای بسیاری کاربردهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. مصارفی مانند تابلوسازی، تجهیزات روشنایی، ساخت اجزاء و قطعات کشاورزی، ساخت انواع قطعات صنعتی، تولید ماشین های چمن زنی، ساخت طبقه بندی ها، مخازن آب و سوخت، جعبه ها و ظروف مخصوص و بسیاری کاربردهای گوناگون دیگر.

کاربرد ورق روغنی

مزایای ورق روغنی چیست؟

با توجه به خصوصیات فنی و همچنین خصوصیات ظاهری بهتر ورق روغنی نسبت به ورق سیاه، از ورق های روغنی در مصارفی که نیاز به دقت فنی بالا دارند یا این که در مواقعی که شکل ظاهری کار حائز اهمیت باشد به کارگیری می گردد. یکی از مطلوب ترین مزایای ورق روغنی که مورد توجه مصرف کنندگان میباشد قابلیت به کار گیری از آن در مواقعی میباشد که نیاز به ایجاد فرم هایی دقیق و با تمرکز بالا وجود دارد.

با توجه به ویژگی ها فنی ورق روغنی می توان فهمید که ورق های روغنی از حیث خصوصیات فیزیکی به صورت معمول محکم تر و مقاوم تر از ورق های سیاه استاندارد میباشند. به جهت اینکه فولاد در دماهای پایین تری شکل داده شده و سخت کاری می شود، سختی فولاد، مقاومت در برابر کشش گسیختگی و مقاومت در برابر تغییر و تحول شکل همگی افزایش مییابند. در مجموع ورق های روغنی به شکل قابل توجهی مقاومت بالاتری نسبت به ورق های سیاه دارا هستند. همینطور بعداز فرایند ایجاد کرد شان ظواهر فیزیکی خود را از دست نمی دهند و مثلا دچار جمع شدگی نامطلوبی نخواهند شد.

ورق های روغنی نه صرفاً به جهت مقاومت و دوام بالای شان، بلکه به علت دقت و ظرافت کار با آنان کاربردهای بسیار متنوعی دارا‌هستند. این ورق ها میتوانند برای ساختن صدها نوع مختلف از وسایل و امکانات در صنعت های متعدد مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه بر کلیه این ها، روند ساخت ورق روغنی همواره سریع تر و ارزان تر میباشد. این ورق ها برای استفاده فوری و انجام بازسازی های سریع عالی میباشند.

اما به جهت فرایند های مازاد مورد نیاز برای ساخت و ساز یک ورق روغنی کیفیت بالا و با ظواهر خوب این ورق ها بها بالاتری دارا‌هستند

مطالب مرتبط