تسمه فلزی | خرید تسمه فولادی ، آهن ، فنر | پیشگام فولاد

تسمه فلزی کاربرد ها انواع آن و نکات خرید

انواع تسمه فولادی

تسمه فلزی چیست و انواع آن کدام است؟ تسمه فلزی در چه صنایعی کاربرد دارد؟ چه فرقی بین تسمه فلزی و ورق فلزی وجود دارد؟ در این مقاله قصد داریم به این پرسش ها پاسخ دهیم.
به قطعه فلزی که ضخامت کمی داشته باشد، اما طول و عرض آن زیاد است ، تسمه فلزی گفته می شود. تسمه فلزی انواع و اقسام مختلفی دارد و به دلیل کاربردهای فراوان، شاهد استفاده گسترده از آن هستیم.

کاربرد تسمه فلزی

یکی از اصلی ‌ترین مشکلاتی که معمولا در صنایع مختلف با آن سروکار داریم، حمل و نقل بارهای سنگین است. بارهای سنگین در هنگام حمل و نقل باید به خوبی بسته بندی و یا محکم شوند. به همین دلیل یکی از بهترین روش ها برای بسته بندی بارهای سنگین، استفاده از تسمه فلزی است. تسمه های فلزی به واسطه استحکام بسیار زیادی که دارند، می توانند بارها و اجسام سنگین را به خوبی در مکان مورد نظر مستقر کنند.

 یکی دیگر از ویژگی ها و کاربردهای تسمه های فولادی، ساخت بادبند است. بادبند نیز یکی از محصولات بسیار مهمی است که در صنایع مختلف استفاده می شود. ساخت بادبند و اتصالات آن، عمدتاً با استفاده از تسمه های فلزی صورت می گیرد. سازمان هایی مانند مخابرات و تولیدکنندگان صنعت انرژی نیز برای ساخت کابل های مختلف از تسمه فلزی استفاده می کنند. چرا که تسمه های فلزی می‌ توانند برای انتقال خطوط تلفن و برق مورد استفاده قرار بگیرند. از آن جایی که در ساخت سازه های ساختمانی، نیازمند وصل کردن تیرآهن ها به یکدیگر هستیم، تسمه های فلزی می توانند یکی از بهترین گزینه ها برای این کار باشند. چرا که قیمت بسیار مناسب تری نسبت به دیگر گزینه ها دارند.

برای تولید انواع و اقسام وسایل در صنایع مختلف از جمله وسایل کشاورزی، درب های آهنی، نرده ها، کلاف ها، پنجره ها و … نیازمند استفاده از تسمه فلزی هستیم. به جز این موارد برای ساخت دوچرخه، ترانسفورماتور، لوازم خانگی، کابل برق، بسته بندی انواع ام دی اف و چوب،  بسته بندی شیشه، پروفیل، درب و پنجره، حفاظ، پله و … از تسمه های فولادی استفاده می شود. در خیلی از وسایل و لوازم منزل از جمله ماشین های ظرفشویی، ماشین های لباسشویی و … شاهد استفاده از تسمه های فلزی هستیم.

چه تفاوتی بین تسمه فلزی و ورق فلزی وجود دارد؟

سوال اصلی این است که چه تفاوت ها و شباهت هایی بین تسمه فلزی و ورق فلزی وجود دارد؟ هم ورق فلزی و هم تسمه، کاربردهای بسیار زیادی در صنعت دارند. همان طور که اشاره شد، تسمه های فلزی محصولی از ورق های فلزی هستند و با تغییر در ابعاد ورق های فلزی، تسمه های فلزی ایجاد می شوند. اما نکته مهم این است که ضخامت و طول و عرض آن ها در انواع مختلف، متفاوت است. از طرف دیگر این محصولات همواره با آلیاژهای مختلف ساخته می‌ شوند. در واقع آلومینیوم، گالوانیزه و استیل، آلیاژ های معروف آن ها به شمار می آیند.

معمولاً تسمه فلزی از ورق فلزی، بسیار کوچکتر است. عمدتاً تسمه فلزی با برش روی ورق های فولادی به وجود می آید. به عبارت دیگر در ابتدا ورق های فلزی در ابعاد گوناگون ساخته می شوند و پس از آن، تسمه های فولادی را ایجاد می کنند. معمولاً از تسمه ها ( چه به صورت فلزی و چه غیرفلزی) برای نگه داشتن اشیا استفاده می شود. تسمه های فلزی به خاطر استحکام و مقاومت بسیار زیادی که دارند،  گزینه مناسبی برای نگه داشتن اشیا به شمار می آیند.

انواع تسمه فلزی

در صنایع مختلف شاهد استفاده گسترده از انواع تسمه های فلزی هستیم. از آنجا که این تسمه ها در انواع و اقسام گوناگونی عرضه می شوند، کاربردهای مختلف و البته قیمت های متفاوتی دارند. اما عمدتاً هدف اصلی آنها این است که اشیا ( علی الخصوص اشیای سنگین و حجیم) را محکم نگه دارند. تسمه گالوانیزه، تسمه نورد سرد، تسمه نورد گرم، تسمه استنلس، تسمه استیل ، تسمه ماشین کاری و … جزو پرکاربردترین انواع تسمه ها هستند.

تسمه های استیل

تسمه های استیل، تسمه هایی هستند که به خاطر نداشتن خاصیت مغناطیسی مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجائیکه که در اغلب صنایع، نیاز است تا از وسایلی استفاده شود که خاصیت مغناطیسی نداشته باشند، استفاده از تسمه های استیل یکی از بهترین گزینه برای فعالین حوزه صنعت است.

تسمه استیل نیز یکی دیگر از تسمه های پرکاربرد است که عمدتاً برای استحکامات مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد. تسمه استیل در اقسام مختلفی مثل شش‌گوشه، چهارپهلو و گرد ساخته می ‌شود. عمدتاً شاهد استفاده از نوع چهارپهلو تسمه های استیل هستیم. در واقع تسمه های استیل چهار پهلو، به واسطه خاصیت ضد زنگی که دارند، بیشتر مورد استفاده صنعتگران قرار می گیرند. کلاً به واسطه اینکه در صنایع مختلف نیاز به وسایل و تجهیزاتی است که در مقابل عوامل مختلف ( از جمله خوردگی ) مقاومت بالایی داشته باشند، شاهد استفاده از تسمه های فلزی هستیم. به همین دلیل از تسمه چهارپهلو در صنایعی مختلفی از جمله هواپیماسازی، ساخته ریل و بعضی از وسایل برقی نیز استفاده می شود.

 از تسمه های فلزی استیل برای جوشکاری نیز استفاده می‌شود. این تسمه ها اغلبا دارای ضخامت کمی هستند و به همین دلیل به خوبی می توانند شکل های مختلف را به خود بگیرند. یکی از تسمه های استیل که قیمت مناسب تری هم نسبت به دیگر انواع تسمه ها دارد، تسمه استیل 304 است. اگر تا بحال پروژه های ساختمان سازی را انجام داده باشید، دیده اید که تسمه های 304 بیشتر از سایر قطعات فلزی و فولادی برای حفظ استحکام سازه مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه در صنایع شیمیایی، ساخت ظروف، صنایع غذایی و حتی صنایع بزرگی مثل کشتی سازی و صنعت نفت نیز به دلایل مختلف از تسمه های فلزی و استیل  304 استفاده می شود.

تسمه استیل

تسمه استیل 316

اما اگر فعالیت شما در حوزه هایی مانند کوره ها و حرارت های بالا و یا در حوزه سازه های دریایی است، بهتر است از تسمه استیل 316 استفاده کنید. در این نوع فعالیت ها احتمال تاثیر عوامل مخرب بیرونی وجود دارد و نیاز است از استیل هایی استفاده شود که به راحتی تغییر شکل پیدا نمی کنند.  از این رو استفاده از استیل 316 برای این فعالیت ها مناسب تر است. تسمه استیل 316 بسیار مقاوم بوده و در برابر خوردگی مقاومت شدیدی دارد.

ویژگی های مهم تسمه فلزی

 اگر بخواهیم دو ویژگی مهم در مورد تسمه فلزی را ذکر کنیم، باید به کیفیت یک تسمه فولادی و ابعاد آن اشاره کرد. این دو ویژگی تاثیر زیادی در کاربرد تسمه های فولادی دارند. از آنجایی که در ساختمان سازی و در هنگام تولید نرده شاهد استفاده زیادی از تسمه هستیم، کیفیت این قطعات بسیار مهم است. از ورق های فولادی نیز برای نگه داشتن اشیای سنگین استفاده می کنند.

از آنجا که خیلی از کسب و کارها و صنایع نیاز به استفاده از تسمه ها و ورق های فولادی دارند، لازم است که در هنگام خرید آن ها، کیفیت این محصولات به خوبی مورد توجه قرار بگیرد. بارها شاهد بوده ایم که برخی از خریداران تسمه های فولادی صرفاً به خاطر قیمت ارزانتر، محصولاتی خریده اند که نه تنها کمکی به آنها نکرده، بلکه باعث ضرر هم شده اند. از این رو کیفیت و ابعاد تسمه فولادی، دو ویژگی بسیار مهم است که باید در هنگام خرید به آنها توجه کرد.

اما یکی از اصلی ترین و مهمترین فعالیت هایی که برای تسمه فلزی در نظر گرفته می‌ شود، تحمل وزن است. معمولاً در ساختمان سازی، برای تحمل وزن سازه ها از تسمه های فلزی استفاده می شود. به جز انواع ذکرشده، تسمه فولادی ماشین‌کاری و فابریک را هم می‌توان از انواع تسمه های فولادی نام برد. تسمه های فابریک عمدتاً برای تولید شمش فولادی مورد استفاده قرار می گیرند. تسمه های ماشین‌کاری نیز همان تسمه هایی هستند که با دقت بسیار زیاد با استفاده از گیوتین یا قیچی بریده شده‌اند و معمولاً در اندازه های از پیش تعیین شده، آماده استفاده هستند.

فروشنده تسمه فلزی

خرید تسمه فلزی یا فولادی

در هنگام ساخت تسمه فلزی آنچه بسیار مهم است، کیفیت نورد سرد و گرم است. همچنین آلیاژ مورد استفاده، تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت آن ها دارد. یکی از دلایل اصلی استفاده از تسمه در ساختمان سازی این است که وزن سازه را به اندازه قابل توجهی تحمل می کند.

 استفاده از تسمه فلزی در ساختمان سازی از یک جنبه دیگر نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است. استفاده از تسمه فلزی در ساختمان سازی باعث کاهش هزینه ها می شود. یعنی می توان قسمت اعظمی از مشکل تحمل وزن ساختمان را با استفاده از تسمه های فلزی برطرف کرد.  یکی از اصلی ترین کاربرد های تسمه های فلزی در ساخت گریتینگ است که در فولادسازی، پتروشیمی ها، ساخت راه پله، پل ها و … مورد استفاده قرار می گیرند.

خوشبختانه در کشور، کارخانجات بسیار زیادی هستند که به تولید فولاد و انواع تسمه فولادی و محصولات مشابه آن می پردازند. در ایران کارخانه های فولاد آلیاژی به ساخت تسمه های فلزی می پردازند.  کارخانه های مختلف در استان اصفهان، یزد و خراسان جزو تولیدکنندگان فولاد آلیاژی هستند.

تسمه فنر

استحکام کششی تسمه های فلزی

یکی از اصلی ترین ویژگی تسمه های فلزی، میزان استحکام کششی آنها است. این شاخص تاثیر بسیار زیادی در قدرت تحمل تسمه ها دارد. برخی از تسمه های فلزی دارای اسامی خاصی هستند. به عنوان مثال تسمه Ck45 ، تسمه Mo40 ، تسمه Ck60 ، تسمه Ck75 ، تسمه Spk و تسمه Amutit و تسمه فنر مانند تسمه  CRV نیز جزو تسمه هایی هستند که کاربرد بسیار زیادی در صنایع گوناگون دارند.

یکی از انواع مهم و پرکاربرد تسمه های فلزی تسمه Ck45 است. این تسمه فلزی به خاطر داشتن دوام بالا و مقاومت قابل توجه قیمت بیشتری دارد. اما نسبت به بقیه پرکاربردتر است. این تسمه به واسطه استفاده از فولاد کم کربن در ماشین‌کاری، در تسمه های گالوانیزه فولاد و … مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در اسکلت انواع سازه ها، محورها و شافت ها نیز شاهد استفاده گسترده از این نوع از تسمه های فلزی هستیم.

تسمه 40mo نیز یکی دیگر از تسمه های پرکاربرد است که به واسطه شکل‌پذیری بسیار بالا و استحکام کششی قابل توجه، در صنایع مختلف از جمله پل‌سازی مورد استفاده قرار می گیرد. هدایت گرمایی در این تسمه بسیار بالاست و جنس فولاد بسیار قوی دارد. به همین دلیل در قطعات خودرو نیز شاهد استفاده گسترده از این تسمه هستیم.

تسمه آهنی

تسمه St37

 اگر بخواهیم یکی از مهمترین و پرکاربردترین تسمه ها در حوزه صنعت را نام ببریم، باید به تسمه آهن یا تسمه St37 اشاره کنیم. این تسمه به خاطر اینکه کاربردهای بسیار زیادی هم در حوزه ساخت و ساز و هم در سایر صنایع دارد، یکی از پرکاربردترین و البته بهترین تسمه ها به شمار می آید. تسمه آهن که به تسمه سیاه نیز معروف است، هم به صورت فلت و هم به صورت رول عرضه می شود. دیگر تسمه پرکاربرد در حوزه صنعت نیز تسمه فنر  ( یا تسمه فنری ) است که عمدتاً برای تولید فنرهای مختلف ( مانند فنرهای چند لایه ) مورد استفاده قرار می گیرد.

از دیگر تسمه های پرکاربرد در صنعت که معمولاً در شاسی ماشین‌آلات سنگین مورد استفاده قرار می گیرد، تسمه St52 است. این تسمه به خاطر این که دارای مقاومت بسیار زیادی است، بیشتر در صنایعی مانند کشتی سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در این تسمه عناصری مانند منگنز و سیلیسیوم به مقدار قابل توجهی مورد استفاده قرار گرفته است. از این رو خاصیت ارتجاعی آن بسیار بالاست و می تواند وزن زیادی را متحمل شود.

خرید تسمه فلزی از شرکت پیشگام فولاد

به طور کلی اگر برای سازه های ساختمان خود نیازمند تامین مقاطع فولادی هستید، می توانید با مشاوران ما در سایت پیشگام فولاد تماس حاصل فرمایید. شرکت پیشگام فولاد عرضه کننده انواع و اقسام ورق های فولادی، فولاد آلیاژی، میلگرد فولادی، لوله، تسمه چهارپهلو، آهن نبشی و ناودانی، قوطی و پروفیل و سایر آهن‌آلات مانند ورق آجدار، میلگرد آجدار و … است. ما در فروشگاه پیشگام فولاد سعی کرده‌ایم که انواع و اقسام محصولات حوزه فولاد و آهن را با قیمت بسیار مناسب و در انواع و اقسام مختلف تهیه کنیم.

پیشگام فولاد پخش و تامین کننده انواع تسمه و چهار پلو

تسمه Ck45 ، تسمه Mo40 ، تسمه Ck60 ، تسمه Ck75

عمده فولادهای آلیاژی با سطح مقطع مستطیل و به صورت تسمه عرضه می شوند. علاوه بر تسمه آهن و تسمه ST52 سایر استاندارد های فولاد ها به صورت تسمه تولید و عرضه می گردند که عبارتست از:

  • تسمه های فولادی Ck45 ، Mo40 ، Ck60 ،  Ck75 ، سایر
  • تسمه های فنر مانند تسمه CRV ، تسمه ۱٫۸۱۵۹ و تسمه های سردکار مانند
  • تسمه Spk و تسمه Amutit / تسمه آموتیت

خرید تسمه Ck45 ، تسمه Mo40 ، تسمه Ck60 ، تسمه Ck75

برای اطلاع از قیمت تسمه Ck45 ، تسمه Mo40 ، تسمه Ck60 ، تسمه Ck75 لطفا با کارشناسان پیشگام فولاد تماس بگیرید