معرفی ورق ck45 - پیشگام فولاد - معرفی ورق ck45 و کاربردهای آن

معرفی ورق ck45

معرفی ورق ck45

ورق فولاد ck45 چیست؟

ورق  CK45 در واقع نوعی فولاد است که کاربرد اصلی آن در مواردی  همچون ساخت و تولید میل لنگ های صنعتی، شفت­ های تراشکاری ، محور پمپ ها می ­باشد. البته یکی از عیوب این فولاد این است که به خاطر مقدار کم کرومی که در خود دارد از مقاومت کمتری در برابر زنگ خوردگی برخوردار است. در ادامه به معرفی ورق ck45 می پردازیم: (جهت اطلاعات بیشتر مقاله مرجع را مطالعه کنید).

 

ورق CK45 ، نوعی ورق فولادی است که در دسته ورق استیل با کربن متوسط قرار دارد. این نوع ورق ها به سازه های مهندسی معروف هستند و از ویژگی های مکانیکی و خواص فیزیکی بسیار عالی برخوردار می باشند. ویژگی های کششی این ورق فولادی بسیار بالا است. فولادی که برای تولید انواع این ورق استفاده می شود برای تولید انواع میلگرد، صفحه های فولادی، شمش با مقطع مربعی، شمش فولادی با مقطع شش وجهی، شمش مسطح، لوله و … نیز به کار می رود. در ادامه با پیشگام فولاد همراه باشید با معرفی ورق ck45.

 

ورق CK45 بر اساس استانداردهای صنعت فولاد تولید می شود. از آنجایی که برای تولید ورق های فولادی، شمش فولاد و متریال مشابه از استانداردهای متفاوتی استفاده می شود، نام تجاری ورق CK45 در هر یک از استانداردها با علامت اختصاری مشخصی نمایش داده می شود؛ در یک تعریف متداول، ورق CK45 در استانداردهای جهانی با این نام ها شناخته می شود. بررسی استانداردها در مورد معرفی ورق ck45:

انواع استانداردهای ورق ck45

  • استاندارد DIN: ورق CK45
  • استانداردEN : ورق C45E
  • استاندارد AISI: ورق ۱۰۴۵

کاربرد و معرفی ورق CK45

ورق CK45، بهترین متریال فولادی برای تهیه ابزارآلات فولادی است. از این ورق برای تولید

  • شفت
  • بوش
  • میل لنگ
  • میله های اتصال دهنده سازه
  • قطعات فولادی ماشین های سنگین
  • قطعات ماشین آلات صنعتی
  • ساخت چاقو
  • چکش
  • بخش های محکم و با دوام خودروها

مشخصات ورق CK45

ورق ck45 از انواع ورق آلیاژی و مقاوم در برابر سایش می باشند که دارای سختی 160 الی 190 برینل می باشند. این سختی طبق استاندارد بین المللی می باشد. از ورق ck45 در ساخت ابزارهایی که مقاومت کمتری به سایش دارند از جمله ساخت میکسرهای بتون، میل لنگ های صنعتی، شفت های تراشکاری و محورهای پمپ استفاده می شود. ورق ck45 در داخل کشور توسط فولاد مبارکه اصفهان، یزد و اسفراین تولید و عرضه می گردد. همچنین ورقck45 در اکراین، روسیه، کره جنوبی و آلمان در ضخامت های 3 الی 50 میلیمتر و عرض 1000 تا 2000 میلمتر تولید و وارد ایران می شود.

ورق ck45 نوعی ورق ضد سایش است که دارای حدود 0.45% کروم می باشد و به علت درصد پایین کروم آن نسبت به سایر ورق های ضد سایش از مقاومت کمتری در برابر زنگ خوردگی برخوردار است و بیشتر در مواردی مقاومت کمتری نسبت به سایش نیاز دارند کاربرد دارد.

ورق آلیاژی ck45 نوعی فولاد آلیاژِی است که نسبت به سایش مقاوم است و دارای 0.45% کروم می باشد . و در ضخامت های 3 تا 50 میل و ابعاد 2.5*6 الی 2*6 متر تولید و عرضه می گردد. ورق آلیاژیck45 هم در ایران توسط کارخانه های فولاد مبارکه اصفهان، یزد و اسفراین تولید می شود و هم از کشورهای خارجی نظیر اکراین، روسیه، کره جنوبی و آلمان تولید و وارد می شود.

به دلیل کاربرد فراوان فولاد های فریتی-پرلیتی در موارد صنعتی، بهینه کردن خواص این ورق ها یکی از امور مهم در صنعت به شمار می­رود. کاربرد فولاد ck45 در قطعاتی با میزان چقرمگی زیاد در خودرو یا هواپیما مثل : سگدست، اکسل شاتون، میل لنگ، چرخدنده کوچک، تسمه وتراشکاری می­باشد. همچنین این فولاد در صنایع نفت به عنوان مته های حفاری به کار برده می­ شود. در این بخش معرفی ورق ck45 را مد نظر قرار دادیم.

مطالب مرتبط