مقایسه ورق روغنی و ورق سیاه - پیشگام فولاد - مقایسه ورق روغنی و ورق سیاه

مقایسه ورق روغنی و ورق سیاه

مقایسه ورق روغنی و ورق سیاه

ویژگی ها

در این مقاله دو ورق روغنی و سیاه را از لحاظ ابعاد، سطح کیفیت، کاربرد و نحوه تولید مقایسه می کنیم. یکی از تفاوت های مهم آن ها این است که ورق سیاه طی فرآیند نورد گرم تولید می‌شود، اما ورق روغنی با استفاده از فرآیند نورد به سرد به وجود می آید. ورق‌ های گرم قبل از کاهش دما، مستقیما به خط تولید قطعات فولادی فرستاده می شوند. در صورت پایین آمدن دما ورق های تولید شده طی فرایند نورد گرم، کاهش حجم می دهند. شکل پذیری ورق های سیاه نسبت به ورق های روغنی کمتر است.

پیشنهاد می شود مقاله “آشنایی با ورق گالوانیزه رنگی” مطالعه فرمایید.

میزان کیفیت

ورق های سیاه توسط دستگاه های بسیار پیچیده و پیشرفته تولید شده و قیمت پایین تری نسبت به ورق های روغنی دارند. ورق‌های گرم جهت تولید دستگاه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند، چرا که این دستگاه ها باید شکل متفاوتی داشته باشند.
سطح ورق های سرد نسبتاً صاف و یکنواخت بوده و میزان سختی آن ها بالاتر است. ورق های سرد میزان کربن کمتری داشته و به خاطر قرار گرفتن در فرآیند آنیلینگ نرم تر هستند. بنابراین، استحکام ورق های سیاه نسبت به ورق های روغنی بیشتر خواهد بود. همچنین، به علت پیچیده بودن فرآیند نورد سرد، ورق های روغنی نسبت به ورق های سیاه قیمت بیشتری دارند.

ابعاد

ضخامت آن ها طی فرایند نورد گرم از 25 میلیمتر به 6 میلیمتر کاهش پیدا می کند. در صورتی که ضخامت این ورق ها 6 میلیمتر باشد، می ‌توان آن ها را دور یک محور پیچاند و کویل های ورق را ایجاد کرد. این کویل ها در قالب مواد اولیه به فرایند نورد سرد فرستاده می شوند. طی فرایند نورد سرد، ضخامت ورق ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

نوع کاربری

همانطور که در مقایسه ورق سیاه و ورق روغنی گفته شد، ورق‌های گرم جهت تولید دستگاه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند، چرا که این دستگاه ها باید شکل متفاوتی داشته باشند. معمولا در کارخانجات تولید فولاد، از ورق‌های گرم به عنوان ماده اولیه تولید ورق های سرد استفاده می شود.

کاربرد ورق های سرد در تولید قطعاتی است که ابعاد کمتری داشته و نیاز به انعطاف بالاتری دارند. از ورق های سرد معمولا برای تولید لوازم خانگی، تولید قطعات خودرو و ساخت و ساز ساختمان ها استفاده می شود.

• تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی در مزایا و معایب
• ورق های روغنی نسبت به ورق‌های سیاه ابعاد دقیق تری دارند.
• تنوع در شکل و طراحی ورق‌های گرم نسبت به ورق های سرد بیشتر است.
• ورق های سیاه نسبت به ورق های روغنی انعطاف کمتری دارند.

فرآیند تولید

در مقایسه ورق سیاه و ورق روغنی باید بگوییم که فرآیند تولید ورق ‌های سیاه نسبتا سخت تر است.
فرآیند تولید ورق سیاه به این صورت است که تختال ها و شمش ها از قفسه های مختلف نورد عبور می کنند. این قطعات فولادی در نهایت به مفتول، لوله، میلگرد یا مقاطع فلزی دیگر تبدیل خواهند شد. محصولات تولید شده در نورد گرم وارد نورد سرد شده و به قطعات صنعتی و پرکاربرد تبدیل می شوند. از جمله این قطعات می توان به تسمه و فویل با کیفیت بالا، ورق های روغنی و… اشاره کرد.

هدف اصلی از انجام عملیات نورد گرم یا نورد سرد، کاهش ضخامت قطعات فلزی با ارتقاء کیفیت است. کاهش اندازه طول و عرض ورق، نسبت به کاهش ضخامت آن اهمیت کمتری دارد، به همین علت، کاهش ضخامت ورق ها منجر به افزایش پهنای آن ها می‌شود. برای دستیابی به ورق هایی با ضخامت مطلوب باید غلطک ها به درستی تنظیم شوند.

مطالب مرتبط