کاربرد های ورق روغنی st - پیشگام فولاد

کاربرد های ورق روغنی st

کاربرد های ورق روغنی st

 

مهم‌ترین کرید های ورق روغنی

ورق روغنی در واقع ورق‌هایی میباشند که با تکنولوژی نورد سرد ایجاد می گردند. در‌این روند ورق‌ها با ضخامت بالا از روش نورد به ضخامت‌های پایین‌تر تبدیل می شوند و بنابراین کیفیت ظاهری ورق‌های نوردشده بسیار عالی بوده و در مواقعی که ورق جزیی از ظاهر جسم است ، از آن استفاده میشود. ورق‌های روغنی به واسطه مقاومت و استحکام فشاری بالا مصارف ساختمانی بسیاری دارند؛ به همین عامل صنعت‌گران برای ارزیابی کامل قیمت انواع ورق روغنی، مستلزم آشنایی آن ها از لحاظ شیوه ساخت و ساز، موادسازنده به‌کار رفته، ابعاد و شکل ظاهری می‌باشند تا بتوانند برای کاربرد موردنظر خود بهینه‌ترین تصمیم را بگیرند. ورق روغنی st

در این نوشته‌ی علمی کوشش گردیده تا درباره با انواع ورق روغنی که بر اساس ترکیبات و پارامترهای گوناگون تولید، به سه مجموعه اصلی تقسیم گردیده‌اند، اطلاعاتی ارائه شود تا کمک کار افراد شود. اسم ورق‌های روغنی در جدول براساس استاندارد DIN آلمان، ترکیبی از عدد که به معنای حداقل استحکام کششی ورق و نشانه ST، مختصر گردیده Stahl (فولاد به زبان آلمانی) میباشد.

ورق روغنی نوعی تولیدات فولادی میباشد که با شیوه نورد سرد ایجاد و برای استفاده به بازار عرضه می‌گردد. این فرآورده مقاومت و استحکام فشاری بالایی داشته و کاربردهای بسیاری در صنعت های متعدد داراست. با آشنایی گونه های متفاوت ورق روغنی، خصوصیت‌ها و کاربردهای هر مورد، همینطور درصد موادسازنده به عمل رفته در آن ها بهتر می‌توان درباره‌ی خرید تصمیم گرفت.

ورق روغنی st

ویژگی ها ورق روغنی ST12، خصوصیت‌ها و کاربردهای آن

برای این فرآورده که به «ورق روغنی کششی یا این که معمولی» معروف میباشد، با توجه به خاصیت مکانیکی سه گرید معرفی گردیده در جدول، نقطه تسلیم (معیار تشخیص حد الاستیک ماده و شروع رفتار پلاستیک)، بازه استحکام کششی (270_410 مگاپاسکال) و درصد کشیدگی مقدار بیشتری داراست و این مورد منجر گردیده تا در کاربردهایی که به استحکام بالاتری نسبت به بقیه ورق‌های روغنی نیاز میباشد، مورد توجه قرار بگیرد و می‌توان ادعا کرد که پرمصرف‌تر از سایر میباشد.

یکی‌از علل این خاصیت در این استاندارد از ورق روغنی st را می‌توان درصد عناصر استفاده شده برای آلیاژ فولاد آن دانست که همان‌طور که از شکل زیر معلوم میباشد، در مقایسه با گریدهای دیگر حداکثر مقدار کربن و منگنز مستعمل بیشتر میباشد و از آنجایی که کربن استحکام فولاد را بالا میبرد، پس استحکام نشان داده شده به دور از انتظار نیست. از طرف دیگر عملیات‌هایی مانند پرداخت، برش، جوشکاری و… موجب رها شدن تنش از محصولات حاصل از نورد سرد می‌گردد که‌این موجب گردیده تا این فرآورده نسبت به گریدهای دیگر، کار سخت شده و استحکام کششی بهتری نشان بدهد.

برخی از خصوصیت‌های دیگر ST12شامل موارد زیر میباشد:

سطح صاف و روغنی

سطح پرداخت گردیده و با تحمل بالاتر نسبت به تولیدات نورد گرم

ورق روغنی st

کاربردهای ST12:

صنعت ساختمان سازی و عمران

پل‌سازی

کانتینر سازی

کشتی سازی

اتومبیل سازی

پوسته کوره

بشقاب مخازن تحت فشار

قطعات الکتریکی

و …

 

ورق روغنی ST13 و مصارف آن در صنایع گوناگون

این گرید به ورق نیمه‌کششی یا این که نیمه کشسانی معروف میباشد؛ با توجه به جدول استحکام کششی (۲۷۰_۳۷۰ مگاپاسکال) و نقطه تسلیم پایین‌تری نسبت به ST12 دارااست که مهمترین علت آن را می‌توان تفاوت در ترکیب عناصر به کار رفته به طوری که درصد کربن و منگنز در آن پایین‌تر از ST12 میباشد و می دانیم که کربن موجب افزایش استحکام می‌شود، دانست.

بعضا از خصوصیت‌های دیگر ST13 شامل موارد زیر میباشد:

سطح صاف و روغنی

سطح پرداخت گردیده و با تحمل بالاتر نسبت به محصولات نورد گرم

خاصیت جوشکاری

ورق روغنی st

کاربردهای ST13:

سازه‌های صنعتی و ساختمانی مستلزم به پرسکاری باعمق کم

صنعت خودروسازی برای ساخت قطعات آن مانند قطعه گلگیر

در ساخت لوازم خانگی و اداری

 

ورق روغنی ST14 و کاربردهای این محصول

گرید ST14 به ورق روغنی st فوق کشش نیز شناخته گردیده‌ا‌ست، علت آن کشش بسیار بالا و یا این که همان مقاومت کششی (270_350 مگاپاسکال) پایین نسبت به دو گرید قبل میباشد؛ در نتیجه این ورق با توجه به درصد موادسازنده نشان داده شده در تصویر زیر، دارای ساختار نرم میباشد.

بعضا از خصوصیت‌های دیگر ST14 شامل موارد زیر میباشد:

سطح صاف و روغنی

سطح پرداخت شده و با تحمل بالاتر نسبت به تولیدات نورد گرم

امکان جوشکاری

ورق روغنی st

کاربردهای ST14:

سازه‎های صنعتی و ساختمانی مستلزم به پرسکاری باعمق زیاد

خودروسازی (بیشترین کاربرد نسبت به دو مورد پیشین) به عنوان مثال برای تولید فیلتر خودرو

صنعت های ساخت لوازم خانگی مثل لباسشویی

در کنار این سه گرید مشهور و پر مصرف، استانداردهای دیگر با خاصیت متعدد نیز وجود دارد که بسته به کاربرد مورد نظر میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند؛ از جمله برای خواص لعاب‌پذیری گرید EK2 استفاده میگردد و برای ضدسایش بودن QSTE، که هرکدام عناصر و تولید خاص خود را دارا‌هستند.

 

 جمع‌بندی

در‌این مقاله کوشش شد تا راجع به گریدهای مطرح ST12، ST13 و ST14 در گروه ورق‌های روغنی اطلاعات کافی در اختیار فعالان و خریداران این حوزه قرار بگیرد، زیرا ارزش ورق روغنی برای هر یک از این گریدها گوناگون میباشد و اشخاص میتوانند با استفاده از این اطلاعات، به طور مثال با توجه به اینکه اندازه استحکام کششی مدنظرشان که در ورق‌های روغنی ST12 و ST13 و ST14 به ترتیب کاهش مییابد، تصمیم بگیرند که برای کاربردی که میخواهند کدام مطلوب‌تر میباشد. اما علاوه بر خاصیت مکانیکی ورق‌ها پارامترهای دیگر برای ارزیابی ورق‌های روغنی مثل ضخامت و حتی مقایسه آنان با ورق‌های سیاه و گالوانیزه که شیوه ساخت متفاوتی دارا‌هستند نیز وجود دارد.

 

مطالب مرتبط