تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر در چیست ؟ - عناصر تشکل دهنده + قیمت پیشگام فولاد

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر در چیست ؟

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر در چیست ؟

شاید در نگاه اول به عنوان بالا شباهت ورق استیل بگیر نگیر در نوشتار توجه کنند و در ذهن تان فکر کنید که این دو ورق شباهت های زیادی دارد اما ما قصد داریم تا درباره تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر صحبت کنیم.

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر در میزان عناصر و کروم و نیکل است که در آنها وجود دارد و همین امر می‌تواند باعث ایجاد خاصیت مغناطیسی می شود همانطور که می‌دانید ورق های استیل از پرکاربردترین مصالح در صنایع مختلف هستند و به خاطر ویژگی ها و خواص منحصر به فرد  کاربرد های بسیاری را در صنایع خودروسازی لوازم خانگی و غیره دارند البته این نکته جالب است که باید به آن توجه شود این که ویژگی های ورق استیل با توجه به نحوه تولید ورق استیل و آلیاژی که در آنها به کار رفته است مشخص می شود در مجموع اگر بخواهیم ورق های استیل را طبقه بندی کنیم آنها را به دو دسته بگیر و نگیر تقسیم می نماید و مطلب امروزی که قرار است درباره آن صحبت کنیم در خصوص این دسته بندی نیز می باشد ما می خواهیم به شما بگویم که ورق استیل بگیر و نگیر چه هستند چه تفاوت هایی دارند چه شباهت هایی دارند چه کاربردهایی دارند و غیره از این رو با ما همراه باشید تا بتوانید اطلاعات خوبی را در این زمینه کسب نمایید.

 

ورق استیل بگیر چیست؟

 ابتدا می خواهیم چیستی ورق استیل را آن هم از نوع بگیر برایتان شرح دهید بگذارید اول مهمترین عناصر موجود در آلیاژی که در ساخت ورق استیل بگیر بگیر به کار میرود را بیان کن این عناصر شامل موارد زیر می باشد

  •  آهن
  •  کربن
  •  نیکل
  •  کروم

به بخش تعریف و چیستی ورق استیل در پاسخ به این سوال که ورق استیل بگیر می توان گفت که این برند در واقع یک در مقابل فرسودگی وزن گیری مقاومت دارد و تسلیم چنین چیزهایی نمی شود ورق استیل بگیر نگیر با هم دارند در میزان عناصر کروم و نیکل آنها که همین تفاوت باعث تمایز آنها می شود در نهایت سبب خاصیت مغناطیسی ورق میشود ورق استیل نگیر خاصیت مغناطیسی داشته و اگر در نزدیکی آهنربای قرار گیرد جذب آنها خواهد شد.

ورق استیل بگیر

با انواع ورق استیل بگیر آشنا شوید

ولی خود ورق استیل کدام از ویژگی های مخصوص خود برخوردار ورق استیل بگیر در سه دسته 410، 420،430 تقسیم می شود یکی از آنها را به اختصار برای  برای شما شرح داده ایم.

 

 ورق استیل ۴۱۰

ورق استیل ۴۱۰ یار مقاوم بوده و به سادگی می تواند در برابر گرما و خوردگی و همچنین در مواجهه با گاز های گرم بخار مواد غذایی مواد قلیایی آب شیرین هوای خشک و غیره مقاومت کند. خواستنی و اصلی ترین ویژگی های ورق استیل ۴۱۰ است که این ورق استیل می‌تواند دمای بالغ بر ۶۵۰ درجه سانتی گراد را نیز تحمل کند البته این نکته جالب است که باید از آن آگاه باشید و بعد از نمایش ۴۰ درجه سانتیگراد برخی از خواص مکانیکی آن نیز تغییر خواهد نمود.

 

ورق استیل ۴۲۰ 

پس از ۳۴ ۱۱۰ به ورق استیل ۴۲۰ این ورق خود از عنصر کربن بسیار بالایی برخوردار است و از طرفی مقدار عنصر کروم در آن نیز حدود ۱۲ درصد این ورا توسط عملیات حرارتی و از این رو مقاومت بسیار خوبی را در برابر و از این رو مقاومت بسیار خوبی را در برابر خوردگی و حرارت نیز دارد.

 

ورق استیل ۴۳۰

اگر شما به دنبال خرید ورق استیل هستید و اطلاعات کافی در مورد بهترین آن ندارید، یکی از بهترین گزینه که توسط متخصصین به شما پیشنهاد می شود در استیل ۴۳۰ میباشد ورق استیل ۴۳۰ به این خاطر می تواند گزینه مناسبی باشد چون حاوی مقادیر زیادی کروم بوده و در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان  می دهد.

می توان در رابطه با ورق استیل ۴۳۰ به نصب ورق استیل ۴۳۰ اشاره کرد که علاوه بر داشتن خواص مکانیکی بسیار بالا از مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و خوردگی حتی در مقابل اسید نیتریک و برخی اسید های عالی دیگر داشته و قابلیت شکل پذیری آن نیز بسیار عالیس از این رو و با توجه به ویژگی های مناسب و مثبتی که برای استیل ۴۳۰ در خود دارد در اغلب صنایع به کار گرفته می شود و کاربردهای آن بسیار زیاد است.

 یکی دیگر از اصلی‌ترین ویژگی‌های ورق استیل 430 که آن را متمایز از دیگر ورق ها  می کند این است که تحمل دمای بسیار بالایی نیز دارد که می‌تواند در مقابل دمای بالا ۸۷۰ تحمل کند 

 

ورق استیل نگیر چیست ؟

 حال نوبت ورق استیل نگیر است این ورق یکی از آلیاژ های استیل است که درصد کروم پایین تری را دارد و از عنصر نیکل بیشتری برخوردار است و همین موضوع باعث شده که این نوع ورق استیل از خود خاصیت مغناطیسی نشان ندهد. توسط آهنربا جذب نمی گردد دقیقاً همین درصد کروم پایین تر میزان فلز نیکل بیشتر تفاوت اصلی میان ورق استیل بگیر و نگیر  است و ورق استیل بگیر خاصیت جذب شدن به اهنربا را دارد ولی ورق استیل نگیر خاصیت مغناطیسی ندارد و در مقابل آهن ربا جذب نمی شود.

ورق استیل نگیر

با انواع ورق استیل نگیر آشنا شوید

دسته های استیل بگیر دارای انواع متفاوتی باشد همگی در مجموع به ۶ دسته تقسیم بندی می شود که انواع آن شامل موارد زیر می باشند.

 

  •  ورق استیل404 و 304(L)
  • ورق استیل390 S
  • ورق استیل S310
  •  ورق استیل 316 , 316 (s)
  • ورق استیل 321
  • ورق استیل 4841

 

کاربردهایی که ورق استیل بگیر و نگیر دارد را بشناسید

هر دو ورق استیل بگیر و نگیر با توجه به ویژگی هایی که در ساختار خود دارند کاربرد هایی را نیز از خود نشان می دهند برای مثال برای کار در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، تجهیزات و واشر کششی ، کابینت اتصال دهنده ها حلقه های اجاق گاز، ساخت تیغه های برشی، تجهیزات جراحی، دریچه های سوزنی پمپ شیرآلات ساخت جعبه های نفتی ،یخچال فریزر و غیره کاربرد دارد. همانطور که متوجه شدید یک ورق بسیار مفید فایده و پرکاربرد است.

 در مقابل ورق استیل نگیر نیز با توجه به ویژگی های خاص خود یکسری کاربردهای دیگر را ارائه می دهد ورق استیل نگیر به خاطر مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی می تواند در ساخت سیم، لوازم آشپزخانه، ساخت وان حمام و سیستم های آبی استفاده قرار می گیرد و این ورق استیل نگیر یکی از پرکاربرد ترین مساله در صنایع بشمار می رود.

.

 

قیمت ورق استیل بگیر و نگیر چقدر با هم فرق می کند

سوال بخش عمده ای از کاربران که خیلی علاقه مند به آگاهی از ورق استیل  و رفع ابهامات در مورد آن هستند این است که قیمت‌های ورق استیل بگیر و نگیر و چقدراست و چقدر با هم تفاوت دارند. از جمله مواردی که در تعیین قیمت آن ها و محصولات مانند آن تاثیر گذار است آلیاژ به کار رفته در آن هاست به این دلیل که می تواند ویژگی های در این مساله وجود آورد و باعث تمایز در کاربردهای آنها شود و از آن جهت ورق استیل بگیرو نگیر نسبت به هم ویژگی های شبیه به هم دارند و کاربردهای آنها بسیار در صنایع بالاست و همین خاطر فرق قیمت ورق استیل بگیرو نگیر بسیار اندک بوده و ورق استیل نگیر به خاطر دارا بودن که از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

 

تفاوت ورق استیل نگیر از جهت مقاومت در برابر خوردگی  را بدانید

در رابطه با تفاوت این دو در میزان خوردگی حضور کروم در ورق استیل می تواند خوردگی و زنگ زدگی را به شدت کاهش می دهد ولی از آن طرف  می تواند استقامت آنها را بالاتر ببرد و به همین خاطر ورق استیل نگیر به دلیل وجود عنصر نیکل بیشتر در خود از مقاومت بالاتری در برابر خوردگی زنگ زدگی برخوردار است  و از آن طرف ورق استیل  بگیر از مقاومت کمتری برخوردار است.

 

تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر در مقابل اشتعال رابدانید

در این مرحله به تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر از لحاظ اشتعال اشاره می کنیم و توضیحات مرتبط با آن را خدمت شما ارائه میدهیم اغلب ورق های استیل نگیر در برابر اکسیداسیون حرارت و دمای بالا مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد به این خاطر است که جزو ورقهای آستنیتی محسوب می شود به عنوان مثال برخی از این ورق ها می توانند دمای بالا و ۹۰۰ درجه سانتیگراد را نیز تحمل کند و هیچ آسیبی نبیند

 

 سخن پایانی

قصد ما از این  مقاله ما این بود که شما را به آگاهی کامل در زمینه چیستی ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر برسانیم و از طرفی تمامی موضوعات مرتبط با آن را مثل اینکه هر یک از آنها چه انواعی دارد کاربردهای آنها در صنایع مختلف چیست از لحاظ قیمتی چه تفاوت هایی میان ورق استیل بگیر و نگیر وجود دارد مقاومت آنها در برابر زنگ زدگی و خوردگی نسبت به هم چه تفاوت هایی دارند و در مقابل اشتعال چه عکس العملی را از خود نشان می دهد با توجه به مطالبی که در بالا به شما عزیزان ارائه دادیم شما از هر لحاظ با خصوصیات و ویژگی های هر یک از انواع ورق های استیل بگیر و نگیر آشنا شده و امیدواریم که توانسته باشیم رضایت شما را در زمینه آگاهی نسبت به ورق استیل بگیر و نگیر به دست آورده باشیم

 

مطالعه بیشتر

کاربرد ورق استیل

انواع ورق استیل

ورق استیل چیست؟

 STAINLESS STEEL SHEET

مطالب مرتبط