انواع ورق استیل - پیشگام فولاد

انواع ورق استیل

انواع ورق استیل

 

معرفی انواع ورق استنلس استیل

ورق استنلس استیل به ورقی گفته می‌گردد که اساس آن آهن میباشد ولی آلیاژهای دیگری نیز داراست و عنصرهای دیگری نیز بسته به خاصیت مکانیکی آن مثل شکل پذیری ، جوش و سختی در آن ترکیب شده اند. این ورق از مقاطع فلزی است که کمتر از 2 درصد آن کربن میباشد. هر چه مقدار کربن در‌این آلیاژ بیشتر گردد مقاومت و سختی آن نیز ارتقاء پیدا می نماید و از میزان شکل پذیری آن کاسته میگردد. این محصول به دو شکل تولید می گردد ، قطعات مربع یا این که مستطیل شکل که ابعاد متنوعی دارا‌هستند. ورق های استیل به ویژه استنلس استیل مقاومت بسیار خوبی در برابر دماهای بالا و پایین دارا‌هستند به گونه ای که تا 1000 درجه سانتی گراد و همچنین تا دمای منفی 200 (200-) درجه سانتی گراد می توان به آنها حرارت داد، و اما انواع ورق استیل

انواع ورق استیل

در طبقه بندی این محصول ، ورق ها براساس آلیاژ تقسیم بندی می‌شوند. استیل ها چند سری دارند. به عنوان مثال سری 300 و 400. البته معروف ترین و رایج ترین استیل در بازار سری 300 میباشد که ضد زنگ میباشد و به انواع مختلفی مثل 304، 305، 316،321، 347 تقسیم میشود که دربین همه موردها 304 از سایرین پر مصرف تر میباشد. ولی استیل سری 400 بیشتر در زندگی روزانه و وسایل کوچک استفاده میگردد. به عنوان مثال استیل 410 در برابر سایش مقاوم میباشد ولی نسبت به خوردگی مقاومت کمی داراست. در استیل 420 می‌توانیم آن را پولیش کنیم و همین قابلیت و امکان منجر میشود که برای کارد و چنگال و قاشق مصرف شود. استیل 430 نیز برای تزئینات و دکوراسیون به کارگیری می گردد. به عنوان مثال برای طراحی های داخلی خودرو ها و منازل استفاده میگردند. این فلز قابلیت شکل پذیری خوبی داراست و به خاطر عناصری که در‌این ورق میباشد قیمت مناسب تری از استیل سری 300 دارااست.

ردیف

موارد استفاده

درصد کربنی

نوع فولاد ساده کربنی

1

میخ- پرچ -لوله

کمتر از 0.15

نرم

2

تیرآهن- میلگرد- چرخ دنده

0.3 تا 1.5

کم کربن

3

شفت-میل لنگ-فنر

0.3 تا 0.6

کربن متوسط

4

اره-آچار-مته-پیچ گوشتی

0.6 به بالا

پر کربن

 

ورق استیل 304

ورق استیل 430

ورق استیل 420

ورق استیل 309

ورق استیل 310

ورق استیل 316

ورق استیل 201

ورق استیل رنگی

ورق استیل طرح دار

 

ماده به کار رفته در ورق استیل

ماده اولیه به کار رفته در ساخت این نوع ورق استیل با توجه به درصد کربن، نیکل و کروم موجود در آن انواع مختلفی دارد، البته ورق‌های مو جود در بازار معمولا از یکی‌از استیل‌های 304، 316، 420، 310، 321، 309 و 430 ساخته میگردند.

ورق استیل صنعتی در آلیاژهای مختلف به صورت شیت و رول عرضه میشود.ورق‌های صنعتی استیل از کشورهای تایوان، کره، چین، هند، آفریقای جنوبی، فنلاند و آلمان در انبار تهران به صورت رول، برش خورده و فابریک طبق سفارش مشتری انجام می شود.

انواع خدمات برش، پانچ، سوراخکاری و خم کاری طبق سفارش مشتری انجام میگردد. آنالیز قبل از خرید، پرداخت هزینه بررسی در صورت عدم تطابق کالا امکان پذیر می باشد.

انواع ورق استیل

فرق ورق های استیل 304 و 316 چیست ؟

استیل ۳۰۴ دربردارنده ۱۸% کروم و ۸% نیکل میباشد در‌صورتی‌که استیل ۳۱۶ دارای ۱۶% کروم , ۱۰% نیکل و ۲% مولیبدن میباشد. مولیبدن برای کمک به مقاومت در برابر خوردگی ناشی ا ز کلراید ( مثل آب دریا ) به آن اضافه میشود .

 

استاندارد ورق استیل

استاندارد ابعادی ورق استیل به شرح زیر می باشد :

– ورق استیل با عرض 1 متر و شیت 12*2

– ورق استیل با عرض 1/25 متر و شیت 2/50*1/253

– ورق استیل و فولادی با عرض ۱/۵ متر و شیت ۳*۱/۵ و ۶*۱/۵۴

– ورق استیل و ورق ورق فولادی با عرض ۲ متر و شیت های ۶*۲ در ضخامتهای ۰/۳۵ الی ۶۵ میلیمتر.

استیل بگیر و نگیر چه می باشد؟

در بازار دو اصطلاح متداول میباشد. استیل بگیر ، به فولاد زنگ نزنی می‌گویند که خواص جذب بوسیله آهن ربا را داشته باشد، و به فولاد زنگ نزنی که به آهن ربا جذب نشود ، استیل نگیر می‌گویند. فولاد های زنگ نزن که در بازار وجود دارا‌هستند مانند 304 و 316 میباشد که کروم و نیکل دارا‌هستند و همین دو عنصر سبب ساز نگیر بودن استیل می گردد. نیکل سبب ساز میشود که ساختار فریتی تشکیل نشود. شاید این نکته برایتان جذاب باشد که استیل خصوصی 400 دارای کروم میباشد که خواص مغناطیسی فولاد زنگ نزن را محافظت می نماید.

انواع ورق استیل

آیا ورق های استیل استنلس قابل بازیافت می‌باشند؟

ورق های استیل را می توان با قاطعیت گفت که قابل بازیافت می باشند و می توان آن ها را به صورت 100 درصد بازیافت کرد. می توان استیل های ضایعاتی را در کارخانه و کارگاه ها ذوب کرد و مجدد قالب گیری گردد. بیشتر استیل های مو جود در دنیا یعنی حدود 65 تا 80 درصد استنلس به روش بازیافت ساخته می‌شود.

نام گذاری استیل های 304 و 316 و… توسط چه کسی انجام می گردد؟

اولین بار در جهان انجمن آهن و فولاد ایالات متحده ورق ها را مجموعه بندی کرد و در‌این تقسیم بندی برای استنلس استیل گروه و دسته هایی را ایجاد که مطابق با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و خاصیت و شرایط ساخت آن‌ها بود.

مطالب مرتبط