خواص ورق st52 - پیشگام فولاد - بررسی خواص ورق فولادی st52

خواص ورق st52

خواص ورق st52

بررسی خواص ورق st52

ورق ST52 با عنوان کامل ST52-3N به مشتریان ارائه می گردد که حرف N از واژه Normalized گرفته شده است. این ورق در ابعاد ۱۵۰۰*۶۰۰۰ و ۲۰۰۰*۶۰۰۰ میلیمتر در شرکت های داخلی و ابعاد بزرگتر در کمپانی های شرق آسیا و کشورهای اروپایی تولید می شود. و با ST52-3N را با استاندارد ۱٫۰۵۷۰ نام گذاری می شود.

ورق ST52 در ضخامت های کمتر از ۴۰ میلیمتر، دارای تاب ارتجاعی حدود  ۳۵۰ و  توان کششی کمینه ۴۹۰ و بیشینه ۶۸۰ نیوتن بر میلی متر مربع می باشد.

 

خواص فیزیکی ورق ST52

  • چگالی [g/cm3] : 8
  • ضریب الاستیسیته [۱۰۳ x N/mm2]: 210
  • سخت شدن (Hardening)
  • سخت شدن از دمای ۸۶۰-۸۹۰ درجه سانتی گراد شروع می شود و پس بوسیله آب یا روغن کوئنچ می شود.
  • دمای بازگشت (Tempering)
  • دمای نرمال: ۸۶۰-۸۹۰ درجه سانتی گراد
  • فرجینگ (Forging): دمای فرجینگ ورق ST52 850- 1050 درجه سانتی گراد است.
  • ماشینکاری (Machinability): ورق st52 از قابلیت ماشینکاری و پرس کاری خوبی برخوردار است.

مشاهده قیمت ورق ST52

خواص مکانیکی ورق ST52

از خصوصیات مکانیکی ورق ST52 ،می توان به  قدرت تسلیم بیش از ۳۵۵ مگاپاسکال و مقاومت کششی ۴۶-۶۳۰ مگاپاسکال اشاره کرد. این فولاد با وجود کربن کمی که دارد، از ویژگی شکل دهی سرد خوبی برخوردار است.

موارد مصرف ورق ST52:

همیشه استفاده از فولادهای آلیاژی به دلیل رسیدن به مقاومت بالاتر با حجم پایین است. فولاد های آلیاژی با کاهش حجم مصرف فولاد پروژه و همچنین کاهش سطح مقطع سازه نقش بسزایی در کاهش هزینه و بازده سازه داشته است.

در عملیات جوشکاری به دلیل حرارت بالای ایجاد شده مقاومت فولاد کاهش می یابد. ورق های ST52 بعد از عملیات جوشکاری و فرم دهی می توانند مقاومت قابل قبولی را در تست ها نشان دهند.

این نوع ورق ها که در ابعاد 1500 * 6000 میلی متر و 2000* 6000 میلی متر عرضه می گردد در ایران توسط شرکت های فولاد مبارکه و اکسین و در نوع وارداتی آن از کشور های ژاپن ، کره ، هند ، چین ، روسیه و آلمان وارد می گردد.

نکات مهم در ورق های ST52

این است که صنایعی که از این نوع ورق های استفاده می نمایند توجه بسیاری به استاندارد بودن کالا دارند. عموما در انتهای نام ورق های ST52-3N به مشتریان عرضه می گردد که حرف N از واژه Normalized گرفته شده است.

این نوع ورق ها عموما قبل از استفاده توسط دستگاه UT تست می گردد این نوع تست که تست التراسونیک نام دارد توسط امواج صوت با فرکانس بالا در قطعه مورد تست هدایت شده و عیوب سطحی و زیر سطحی را آشکار می کند

که این عیوب شامل ترک ها ، تورق ها ، عیوب انقباضی ، حفره ها ، ترکیدگی ها ، پوسته شدگی ، خلل و فرج و پیوستگی ناقضکه هر کدام از آنها باعث رد شدن این ورق ها در تست می گردد.

 

 

 

 

مطالب مرتبط