خرید فولاد آلیاژی و هر آنچه باید بدانید در مورد نقش آن‌ها در صنایع و ساخت‌ و ساز

خرید فولاد آلیاژی – همه آنچه که باید در مورد فولادهای آلیاژی و نقش آن‌ها در صنایع و ساخت‌ و ساز بدانید.

خرید فولاد آلیاژی – همه آنچه که باید در مورد فولادهای آلیاژی و نقش آن‌ها در صنایع و ساخت‌ و ساز بدانید.

خرید فولاد آلیاژی

فولاد در میان محبوب‌ترین مواد مورد استفاده در صنعت ساخت‌ و ساز است. به گزارش انجمن بین المللی فولاد در سال ۲۰۱۸ حدود ۱،۸۰۸ میلیون تن فولاد خام در سراسر جهان تولید شد و حدود ۵۰ % از این تولید توسط صنعت ساخت‌ و ساز مورد استفاده قرار گرفت. در این مقاله به موارد مهم در مورد خرید فولاد آلیاژی می پردازیم.

علاوه بر این، این گزارش بیان می‌کند که به اندازه ۳۵۰۰ گرید متفاوت از فولاد وجود دارد و هر کلاس خواص محیطی، شیمیایی و فیزیکی منحصر به آن درجه از فولاد را ارائه می‌دهد.

فولاد طی زمان تکامل قابل‌توجهی را تجربه کرده‌است و حدود ۷۵ درصد از انواع فولاد مدرن امروزی در ۲۰ سال گذشته ایجاد شده‌است. جالب است بدانید که برج ایفل (که در ۱۸۸۷ ساخته شده‌است) اگر امروز ساخته می شد، تنها به یک سوم از فولاد مورد استفاده در آن زمان نیاز می داشت.

انواع فولاد

اساسا، فولاد آلیاژی از آهن با مقادیر کم کربن است. هزاران نوع مختلف از فولاد وجود دارد که برای انواع مختلفی از کاربردها به وجود آمده‌اند. این انواع فولاد به طور کلی به ۴ دسته فولاد کربنی، فولاد ابزاری، فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی تقسیم می شود.

فولادهای کربنی بیشتر فولادهای تولید شده در جهان را تشکیل می‌دهند. فولادهای ابزاری برای ساخت قطعات ماشین آلات و ابزار مورد استفاده قرار می‌گیرند. فولاد ضد زنگ برای ساختن موارد خانگی رایج استفاده می‌شود. فولادهای آلیاژی از آهن، کربن و دیگر عناصر مثل وانادیوم، سیلیکون، نیکل، منگنز، مس و کروم تشکیل شده‌اند.

نکات مهم در مورد خرید فولاد آلیاژی

فولاد آلیاژی

وقتی عناصر دیگر شامل فلزات و غیر فلزات به فولاد کربنی اضافه می‌شوند، فولاد آلیاژی شکل می‌گیرد. این آلیاژ خواص محیطی، شیمیایی و فیزیکی مختلفی را به نمایش می‌گذارد که می‌تواند با عناصر مورد استفاده در آلیاژ فرق کند. در اینجا مقدار عناصر آلیاژی می‌تواند خواص مکانیکی مختلفی را ارایه دهد.

تاثیر آلیاژ

عناصر آلیازی می‌توانند فولاد کربنی را به چند روش تغییر دهند. فرایند آلیاژ می‌تواند بر ریزساختار، تحمل حرارتی و خواص مکانیکی تاثیر بگذارند. فن‌آوری امروز با کمک کامپیوترهای پر سرعت می‌تواند خواص و ریزساختار فولاد را در هنگام عملیات حرارتی، ، نورد گرم و سرد، شکل دهی، یا پس از آلیاژ، پیش بینی کند.

به عنوان مثال، اگر خواصی مثل مقاومت بالا و جوش پذیری فولاد برای کاربردهای خاص مورد نیاز باشد، آنگاه فولاد کربنی به تنهایی این هدف را تامین نخواهد کرد. زیرا تردی ذاتی عنصر کربن، باعث ترد شدن جوش فولاد خواهد شد. برای همین، راه‌حل این است که میزان کربن را کاهش داده و عناصر دیگر مانند منگنز و نیکل اضافه شود. این یکی از روش‌های تولید فولاد با استحکام بالا با جوش پذیری مورد نیاز است.

 انواع فولاد آلیاژی

دو نوع فولاد آلیاژی، یعنی فولاد کم آلیاژ و فولاد پر آلیاژ وجود دارد. همان طور که قبلا ذکر شد، ترکیب و نسبت عناصر آلیاژی خواص مختلف فولاد آلیاژی را تعیین می‌کند. فولادهای کم آلیاژ آنهایی هستند که تا ۸ درصد عناصر آلیاژی دارند در حالی که فولادهای آلیاژی بیش از ۸ درصد عناصر آلیاژی دارند.

  • آلومینیوم – می‌تواند فسفر، گوگرد و اکسیژن موجود در فولاد را از بین ببرد.
  • کروم – می‌تواند سختی، چقرمگی و مقاومت به سایش را افزایش دهد
  • مس – می‌تواند مقاومت به خوردگی را افزایش دهد.
  • منگنز می‌تواند مقاومت در دمای بالا، مقاومت به سایش، شکل پذیری، و سختی پذیری را افزایش دهد.
  • نیکل – می‌تواند مقاومت به خوردگی و اکسیداسیون و استحکام را افزایش دهد.
  • سیلیکون – می‌تواند خاصیت مغناطیسی و استحکام را افزایش دهد
  • تنگستن – می‌تواند استحکام و سختی را افزایش دهد
  • وانادیم – می‌تواند مقاومت به خوردگی و شوک، استحکام و سختی را افزایش دهد.

دیگر عناصر آلیاژی که ویژگی‌های متنوعی را ارائه می کنند عبارتند از بیسموت، کبالت، مولیبدن، تیتانیوم، سلنیوم، تلوریم، سرب، بور، نیتروژن، زیرکونیوم، و نیوبیوم. این عناصر آلیاژی به طور مجزا و یا در ترکیبات مختلف بسته به خواص مورد نظر، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فولاد آلیاژی و کاربردهای آن‌

صدها محصول وجود دارند که می‌توانند با فولادهای آلیاژی با ترکیبات متفاوت تولید شوند. این‌ محصولات شامل قوطی‌ها و لوله‌های فولادی آلیاژی، ورق‌ها، صفحه‌ها، و کلاف‌های فولادی آلیاژی، میله‌ها، تیرک ها، و سیم‌های فولادی آلیاژی، اتصالات ساخته‌شده از فولاد، فلنج‌ها، دیسکها، و بستهای فولادی آلیاژی، و بسیاری دیگر از محصولات هستند.

فولادهای آلیاژی کاربرد زیادی در صنایع مختلف مثل خودرو، معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات، راه‌آهن، ساخت جاده‌ها، ساختمان‌ها، وسایل برقی و سازه‌های دریایی دارند.

کاربردها در ساخت سازه‌های بزرگ

 در صنعت ساخت‌وساز، فولادهای آلیاژی برای سازه‌های مدرنی مثل فرودگاه‌ها، پل‌ها، آسمان‌خراش‌ها و استادیوم‌ها به شکل اسکلت فولادی استفاده می‌شوند. فولادهای آلیاژی استحکام بالای لازم برای حمایت از چنین سازه‌های بزرگی را فراهم می‌کنند. حتی سازه‌های بتونی از فولادهای آلیاژی برای افزودن استحکام و کاهش وزن کلی ساختارها استفاده می‌کنند. محصولات کوچک‌تر هم مانند پیچ‌ها، میخ‌ها و مهره‌های ساخته‌شده از فولادهای آلیاژی در صنعت ساختمان و ساخت‌وساز استفاده می‌شوند.

کاربرد در ساخت پل‌

 پل‌ها از فولادهای آلیاژی ویژه به نام فولادهای خود‌ حفاظ استفاده می‌کنند. این فولادها به دلیل حضور نیکل، مس و کروم به عنوان عناصر آلیاژی مقاومت بالاتری از خود در برابر خوردگی نشان می دهند.

فولادهای خود حفاظ همچنین در ساختمان‌ها به عنوان نما به منظور بهبود زیبایی‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع فولادها مزایای متعددی دارند که عبارتند از ایمنی بالا، راحتی و سرعت ساخت، زیبایی ظاهری، عمق کم ساخت‌وساز، نگهداری کم و امکان اعمال تغییرات در آینده. به دلیل لعاب کاری ذاتی، این نوع فولاد به هیچ نو رنگ آمیزی نیاز ندارد. در نتیجه از مسائل زیست‌محیطی ناشی از رنگ آمیزی اجتناب می‌شود. فولاد خود حفاظ در دراز مدت بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

محصولات تخت فولاد آلیاژی

 فولادهای آلیاژی برای ساختن ورق‌ها و نوارهای مسطح به کار می‌روند. ورق های فولادی در گستره وسیعی از گریدها و اندازه‌های مختلف موجود هستند. این نوع ورق‌ها در ساخت ساختمان از طریق جوشکاری به مقاطع ساخته‌شده به کار می‌روند.

محصولات نواری و کلافی فولاد آلیاژی

 نوارها به صورت نوردهای گرم و سرد و کلاف‌های گالوانیزه گرم در دسترس هستند. کلاف‌های گالوانیزه گرم در جهت ساخت محصولات ساختمانی استفاده می‌شود که عبارتند از: پرلین دیوار و سقف، چهارچوب‌های فولادی سبک، و تیر سردر.

محصولات طویل فولاد آلیاژی

 فولادهای آلیاژی در تولید محصولات طویل نیز مورد استفاده در صنعت ساخت‌وساز مانند شاه تیر، مقاطع سازه‌ای، میله‌ها، ریل، لوله، و کابل‌های آلیاژی به کار گرفته می‌شوند.

فلنج‌های فولاد آلیاژی

 یک محصول مهم دیگر که از فولادهای آلیاژی ساخته می‌شود فلنج‌ها هستند. فلنج‌ها در لوله‌های فولادی ضد زنگ استفاده می‌شوند. این فلنج‌ها را می توان برای مصارف مختلفی به کار برد. برخی از آن‌ها فلنج‌های گلودار نقطه جوش هستند که دارای ضخامت و فرمی برابر با لوله هستند و می‌توانند تحت شرایط سخت فشار بالا، دمای بالا و یا دمای زیر صفر عملکرد خوبی داشته باشند. فلنج‌های لب جویت مناسب برای لوله‌کشی فولاد آلیاژی هستند که به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارند.

لوله‌های فولاد آلیاژی

لوله‌های فولاد آلیاژی به دلیل ویژگی‌های عملکردیشان مانند شکل‌پذیری، سهولت نصب بدون عملیات حرارتی و دوام بالا، از از مصالح مهم ساختمانی در صنعت ساخت‌وساز هستند. این لوله‌ها آلیاژی از فولاد ضد زنگ، کروم و نیکل هستند. برخی انواع خاص از لوله‌های فولادی آلیاژ شامل لوله‌های درز جوش قطر بزرگ، لوله‌های جوش الکتروفیوژن (EFW)، لوله‌های درز جوش و لوله‌های بدون درز هستند. این لوله‌ها برای مقاومت در برابر دمای بالا و خوردگی و همچنین محیط‌های پر فشار بسیار کارامد هستند.

قیمت فولاد آلیاژی

 از آنجا که فولادهای آلیاژی خواص ویژه‌ای برای کاربردهای خاص دارند، قیمت‌ها تا حد زیادی براساس درجات متشکل از عناصر آلیاژی مختلف، فرآیند تولید و اندازه متفاوت است.

همانطور که گفته شد، فولادهای آلیاژی نقش مهمی در صنعت ساخت‌ و ساز و سایر صنایع ایفا می‌کنند. فولادهای آلیاژی مزیت اقتصادی، عملکرد بالا، مقاومت در برابر خوردگی، عمر مفید بالا، استحکام، عملکرد موثر تحت شرایط سخت و تنوع عظیم محصولات را برای رفع بیشتر نیازها ارائه می‌کنند.

برای اطلاع از قیمت‌ها و مشاوره در زمینه خرید فولاد آلیاژی ، با ما تماس بگیرید.

 

منبع : indatimes

مطالب مرتبط