کاربرد ورق هاردوکس - پیشگام فولاد

کاربرد ورق هاردوکس

کاربرد ورق هاردوکس

 

کاربرد ورق هاردوکس

ورق‌‎های ضد سایش اشکال مختلفی دارا هستند و براساس سختی آن‌‌ها، در صنایع بزرگ و کوچک مورد توجه قرار می‎گیرند. مثلا این کاربردها می‌‌توان به معدن، ساخت ابزارآلات کشاورزی، سیمان‎ سازی، فولادسازی، خودروسازی، ابزار آلات لایروبی، ساخت گاوصندوق، ماشین آلات حفاری و … اشاره نمود.

از‌آنجا‌که این ورق‌‎ها عموماً در برابر سایش و خوردگی در برابر بعضی از گازها، سیالات و ذرات گرد و غبار از خود مقاومت نشان می‎‌دهند، در صنایعی که نیاز به مقاومت در برابر این عوامل باشد، کاربرد بیشتری خواهند داشت. بدین ترتیب مطمئن خواهید شد که با خسارات ناشی از سایش و یا این که خوردگی مواجه نخواهید شد. همینطور با بکارگیری آن‌‌ها مجبور نخواهید شد هزینه‎‌ای را برای تعمیرات غیرمنتظره در نظر بگیرید و علیرغم قیمت بالاتر ورق ضد سایش در مقابل قیمت ورق استیل معمولی، به کار گیری از آن می‎تواند در طولانی مدت برای شما مقرون‎‌به‌‎صرفه تر باشد.

انواع ورق ضد سایش

ورق ضد سایش دارای گرید و یا این که درجه‎‌بندی‌ خاصی میباشد. برای هر گرید، برینل ویژه‌‎ایی تعریف شد‌ه‌است که براساس آن، ورق توان مقاومت در برابر سایش و خوردگی تا حد مشخصی را دارد. بعضا از گرید‌ها بیش از سایرین در صنایع بزرگ و کوچک کاربرد دارند، به همین دلیل اسم آن‌‌ها را بیشتر خواهید شنید. از انواع ورق ضد سایش می‎‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

ورق‌ ضد سایش هاردوکس

ورق‌ ضد سایش ولداکس

ورق‎ ضد سایش دورستات

ورق‌ ضد سایش کرباسر

ورق‌ ضد سایش دیلیدو

این اسم‌‌ها عموماً اسامی تجاری ورق‌‌ها می‌باشند و با اعداد خاصی نیز همراهند که‌این اعداد نماد‎‌ میزان سختی ورق‌ها میباشد.

کاربرد ورق هاردوکس در عملیات بازیافت

در عملیات بازیافت، مانند تکه تکه کردن ضایعات، به تجهیزات زیادی نیاز میباشد. اینگونه فرایندهایی می توانند هزینه‌های هنگفتی را به همراه داشته باشند، به خصوص چنانچه امکانات به کار گرفته شده به سادگی خورده و ساییده شوند. به همین دلیل استفاده از موادی که به سادگی آسیب نبیند بسیار ضروری میباشد. در اینگونه مواقعی فولاد ضدسایش هاردوکس راه‌حل بسیار قابل قبولی میباشد.

کاربرد ورق هاردوکس در جاده‌سازی

شکافتن زمین برای ساخت جاده به ماشین‌آلات و تجهیزاتی خاص با شرایطی ویژه نیاز دارد. ورق هاردوکس در صنعت راه‌سازی کاربرد فراوانی دارد. حفر زمین و حمل و نقل سنگ‌ها اغلب سایش و خوردگی را به همراه دارد. با به کار گیری از ورق هاردوکس تحت عنوان پوشش برای ماشین‌آلات می‌توان عمر مفید و ظرفیت آنها را به شدت افزایش داد. در نتیجه جاده‌ها با سرعت بالاتر و هزینه کمتری ساخته می شوند.

کامیون‌های حمل زباله

با ارتقاء سختی در ورق هاردوکس، می‌توان کامیون‌هایی سبک‌تر و در عین حال با گنجایش بیشتر ایجاد کرد. بدین ترتیب گرید ۴۰۰ و ۴۵۰ انتخاب قابل قبولی می‌باشند. برای ساخت تیغه‌های درون این کامیون‌ها از هاردوکس ۴۵۰ یا این که ۵۰۰ به کارگیری میشود.

کاربرد ورق هاردوکس

قلاب‌ و چنگک

از ورق ضدسایش ۴۵۰ یا این که ۵۰۰ برای این منظور استفاده می‌گردد. این ورق‌ها می توانند عمر مفید چنگک‌ها، قلاب‌ها و اینگونه تجهیزاتی را به طرز قابل توجهی ارتقا دهند.

خردکن‌ها

از گریدهای ۵۰۰، ۵۵۰ یا این که ۶۰۰ برای ساخت دستگاه‌های خردکن استفاده می‌گردد. گرید هاردوکس با دقت به درجه سختی اجسامی که به وسیله ماشین خرد می شوند تعیین خواهد شد. چقرمگی بالای ورق‌های هاردوکس منجر می شود تا خردکن مقاومت بسیار خوبی در برابر ترک‌خوردگی و شکست از خود نشان دهد.

چاقوی گرانولاتور

از هاردوکس اکستریم یا این که ۶۰۰ برای ساخت چاقوهای گرانولاتور استفاده می‌گردد. چاقوی گرانولاتور در تکه تکه کردن زباله‌ها به ویژه ضایعات پلاستیکی، لاستیک و کابل کاربرد دارد. به دلیل چقرمگی بالای هاردوکس مقاومت بالایی در برابر تراش دادن ایجاد میگردد.

سنگ‌شکن‌های چکشی

از هاردوکس ۵۰۰، ۵۵۰ یا این که ۶۰۰ برای ساخت چکش‌هایی استفاده می شود که در خرد کردن ضایعات و مواد معدنی کاربرد دارند. این چکش‌ها می بایست مقاومت بالایی در برابر ترک خوردگی از خود نشان دهند.

غربال

از هاردوکس ۵۰۰ یا این که ۴۵۰ برای ساخت غربال و جداکننده‌ها استفاده میشود. غربال‌ها معمولا در مراحل بازیافت به طور همزمان تحت عنوان جداساز و خردکننده به کار می‌روند. در‌این تجهیزات نیز مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی شرط اصلی و ضروری میباشد.

تسمه نقاله

از ورق‌های هاردوکس ۴۵۰ یا این که ۵۰۰ برای ساخت تسمه در زنجیره‌های متحرک و نوارهای نقاله استفاده می‌گردد.

کانتینرها

از ورق هاردوکس ۴۰۰ یا این که ۴۵۰ برای ساخت دیواره‌ها و کف کانتینر استفاده میگردد. این گریدها ترکیبی از چقرمگی و سختی بالا را به همراه می‌آورد که به معنای مقاومت بیشتر در برابر ضربه، فرورفتگی و خوردگی میباشد.

کاربرد ورق هاردوکس در جستجو و استخراج معادن

عملیات حفاری، جستجو و استخراج معادن روباز به امکانات خاصی نیاز دارد. اینگونه فضا‌هایی غالبا فرسایشی می‌باشند و به ماشین‌آلات ضدسایش نیاز دارند. کاربرد ورق هاردوکس در اینگونه فضا‌هایی به طرز قابل توجهی هزینه‌ و استهلاک تجهیزات را کاهش خواهد داد.

کاربرد ورق هاردوکس

کاربرد ورق هاردوکس در کاوش و استخراج معادن

بیل‌های مکانیکی

قاشقک بیل‌های مکانیکی را می‌توان از هاردوکس ۴۰۰ یا این که ۴۵۰ تولید کرد. بهتر است از ورق ضدسایش Hituf برای کناره‌های بُران و از گرید ۵۰۰ و ۵۵۰ برای دیواره‌های قاشقک استفاده نمود.

سنگ‌شکن

از تمام گریدهای ورق هاردوکس می‌توان برای تولید سنگ‌شکن استفاده کرد. انتخاب گرید مطلوب بستگی به نوع سنگ‌شکن و شرایط و محیط ساینده دارد.

کامیون کمپرسی

با استفاده از فولاد هاردوکس می‌توان بدنه‌هایی کم وزن با کیفیتی بالا و مقاوم در برابر سایش پباده سازی کرد. دیواره‌ها، کف و بخش جلویی کامیون را می‌توان با گرید ۴۰۰، ۴۵۰ و ۵۰۰ پوشاند.

محفظه تخلیه

در محل تخلیه، از ورق هاردوکس ۴۰۰، ۴۵۰ و ۵۰۰ برای لاین تخلیه به کار گیری می شود.

مطالب مرتبط