کاربرد ضایعات آهنی - پیشگام فولاد - کاربرد ضایعات آهنی در صنعت

کاربرد ضایعات آهنی

کاربرد ضایعات آهنی

معرفی ضایعات آهنی

ضایعات یا قراضه مواد قابل بازگرداندنی هستند که رها می‌شوند. کاربرد ضایعات آهنی امروزه از موضوع‌های قابل توجه است. تمامی صنایع مواد بازیافت پذیری دارند، از صنعت خودرو گرفته تا صنعت ساختمان سازی.

نکته: در نگاه اولبه نظر می رسد این مواد هیچ ارزش اقتصادی نداشته باشند، اما ضایعات آهن بسیار کاربرد دارد. ضایعات در نقطه مقابل زباله‌ها قرار دارند. و از نظر پولی ارزش به سزایی دارند. بخصوص اگر این ضایعات از نوع فلزی و آهنی باشند.

نکته: ارزش در نظر گرفته شده برای هر قطعه قراضه چیزی است که کوره‌های ذوب برای آن می‌پردازند.

نکته: در انبارهای آهن قراضه برخلاف انبارهای ضایعات قطعات مورد نظر براساس وزن قطعه فروخته می‌شود.

فرآیند جمع آوری ضایعات

ضایعات در مناطق مختلف پیدا می‌شوند. عده‌ای از افراد هستند که به جمع آوری ضایعات می‌پردازند و ضایعات فلزی و آهنی جمع آوری شده را در محیط‌های بازی انبار می‌کنند. که در اصطلاح به این محیط‌ها انبار ضایعات می‌گویند.

اما قیمت انواع مختلف ضایعات متفاوت است مثلا ممکن است در ضایعات فروخته شده موتور ماشین وجود داشته باشد از این رو ضایعات فروخته شده قیمت بیش‌تری داشته باشد. بنابراین با توجه به نوع آهن و قطعات هزینه های آن متفاوت می شود.

عوامل تاثیرگذار در قیمت ضایعات

  • قیمت ضایعات تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. که این عوامل در شرایط زمانی و مکانی مختلف متفاوت است.
  • اگر ضایعات به طور مستقیم خریداری شود قیمت آن از طریق مذاکره بین دو طرف مشخص می‌شود.
  • اگر خرید به صورت غیرمستقیم انجام شود معمولا در فضای مجازی و در وب‌سایت‌ها قیمتی تعیین می‌شود، که این قیمت نیز حتما قیمت تعیین شده در انبار ضایعات آهن و یا آهن قراضه نیست. اما نوسانات آن اراتباط نزدیکی با نوسانات قیمت شمش دارد.

برای مشاهده قیمت های به روز ضایعات از سایت metalbulletin می توان استفاده کرد. قیمت‌های ثبت شده در این سایت براساس قیمت ضایعات در بازار آمریکا است.

مطالب مرتبط