نحوه اجرای نبشی کشی ساختمان - پیشگام فولاد - نحوه اجرای نبشی کشی ساختمان

نحوه اجرای نبشی کشی ساختمان

نحوه اجرای نبشی کشی ساختمان

نبشی کشی در ساختمان

نبشی‌کشی در ساختمان یکی از مراحل مهم و پایه و اساس یک ساختمان به حساب می‌آید. از این جهت مهم که بدون نبشی‌کشی احتمال تخریب ساختمان به مرور زمان وجود دارد که در نتیجه آن می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی زیادی را به همراه آورد. البته در اصل نبشی‌کشی یکی از روش‌های شاسی‌کشی ساختمان است. شاسی‌کشی با پروفیل‌های مختلفی از جمله کلاف، نبشی، قوطی و یا ناودانی انجام می‌شود، ولی مهم‌ترین آن‌ها نبشی است. به همین دلیل معمولا به شاسی‌کشی، نبشی‌کشی هم می‌گویند.

نبشی‌کشی یکی از روش‌های اجرای وال پست در یک سازه است. نبشی کشی دیوار در ساخت ساختمان‌ها از موارد مهم و قابل توجه به شمار می‌آید که مهندسین ناظر توجه ویژ‌ه‌ای به این موضوع نشان می‌دهند.

معرفی نبشی‌کشی

به منظور جلوگیری از تخریب دیوارها به هنگام وزش باد و وقوع زلزله از سازه‌ای به نام «وال پست» استفاده می‌شود که نیروی وارده در هنگام زلزله یا باد، به کمک وال پست از دیوارها به فریم و از آن به زمین منتقل می‌شود.

توجه داشته باشید که به منظور یکپارچه‌سازی دیوار از وال پست‌ها در طول مشخص استفاده می‌کنند. اما در بین انواع وال پست که می‌توانند به صورت کلاف، قوطی و نبشی باشند، نوع نبشی کاربرد بیشتری دارد و اصطلاحا به اجرای وال پست توسط نبشی، نبشی کشی می‌گویند.

اگر دیوار پیرامونی از نوع ۳D Panel باشد، به نظر می‌آید که نیاز به مهارت خاصی نداشته باشد. چون حضور میلگردهای اطراف دیوار خیال ما را از این بابت راحت نموده‌اند. حال اگر دیوار از نوع آجری باشد (سفال و فشاری) می‌توانیم از نبشی کشی استفاده کنیم. می‌توانیم قبل از بتن‌ریزی درون ستون‌ها، پلیت‌هایی قرار دهیم که برای جوش نبشی‌ها به ما کمک می‌کنند.

  • اما اگر به هر دلیلی در ستون فراموش کنیم که پلیت قرار دهیم می‌بایست به گونه‌ای کارآمد اقدامات مناسبی جهت اتصال نبشی به ستون انجام داد.
  • یکی از این راه‌ها استفاده از تفنگ است. (پلیت را روی ستون قرار می‌دهند سپس با تفنگ‌های میخ‌کوب آن‌ها را به ستون متصل می‌کنند)
  • راه حل دیگر استفاده از تسمه در محیط ستون بتنی است.

حال نبشی‌ها را باید به گونه‌ای قرار داد که مقطع دیوار درون نبشی‌ها قرار بگیرد. سپس میلگردهای طولی را به میلگردهای عرضی جوش می‌دهند و سپس میلگردهای طولی را به نبشی جوش می‌دهند.

در این مورد بیشتر بخوانید: نبشی استیل و نبشی آهن

انواع وال پست‌ از نظر مصالح

  • فلزی: مورد استفاده در ساختمان‌هایی که اسکلت دارند.
  • بتن آرمه: مورد استفاده در سازه‌هایی با مصالح بنایی.

وال پست‌های فلزی

  • نبشی
  • ناودانی
  • قوطی

انواع وال پست از نظر شکل ظاهری

  • وال پست قائم: در صورتی که دهانه بزرگ باشد، از روی تیرآهن طبقه پایین به بخش زیرین تیرآهن طبقه بالا در قسمت دهانه جوش می‌دهند.
  • وال پست افقی: استفاده از این نوع وال پست باعث درگیری دیوار با اسکلت می‌شود همین امر سبب استحکام دیوار می‌گردد.

اجرای وال پست فلزی چگونه در بلوک‌های ساختمانی

  1. ابتدا در نقشه ساختمانی محلی که در آن ورق‌ها به کف و سقف متصل می‌شود را مشخص می‌کنند.
  2. حال ورق‌های اتصال نصب گردیده است. در این مرحله وال پست فلزی را به دو ورق پایینی و بالایی جوش می‌دهند.
  3. در یک سمت بلوک به صورت کامل ایجاد می‌شود.
  4. در سمت دیگر جای وال پست را از داخل بلوک توسط اره ایجاد می‌کنند.
مطالب مرتبط