تولید میلگرد از شمش - پیشگام فولاد - نکات اجرایی در تولید میلگرد از شمش

تولید میلگرد از شمش

تولید میلگرد از شمش

انواع میلگرد از شمش

یکی از مشکلاتی که در صنعت فولاد وجود داشت، تهیه فولاد از شمش بود. با پیشرفت تکنولوژی این معضل برطرف گردیده است. این شمش ها به سه دسته فابریک، بلوم و CCM تقسیم می گردند.

فابریک

به شمش های بزرگی که پس از گذراندن مرحله نورد به قطعات کوچکتر تقسیم می شوند، گفته می شود.

بلوم

یکی از انواع شمش فولادی مدل بلوم آن است. به شمش هایی که از کنار اسلب برش داده می شوند، می گویند.

بیلت

یکی از روش های تولید شمش فولادی روش CCM است. به شمش های فولادی که از مرحله CCM مستقیما به مرحله نورد می رسند، بیلت گفته می شود.

نوع شمش برای تولید فولاد

میزان کربن موجود در شمش فولادی برای تهیه میلگرد، فاکتور مهمی تلقی می شود. از شمش هایی با کربن 30 تا 35 جهت تهیه میلگرد از شمش سایز 14 تا 40 استفاده می شود. از شمش های با مقدار کربن کم تر برای تولید میلگرد های باریک تر استفاده می کنند.

استفاده از شمش 125 یا 150 به خط نورد کارخانه تولید فولاد بستگی دارد. برای تولید میلگرد از شمش بلوم نیز استفاده می شود. متاسفانه در کشور ایران قابلیت تولید میلگرد از شمش 150 وجود ندارد.

مقایسه شمش بلوم و CCM

معمولا از شمش های بلوم برای تولید میلگرد استفاده می شود. در برخی از کشورها به علت عدم توازن ظرفیت دستگاه CCM به تولید از شمش های بلوم 180 به بالا روی می آورند. در ادامه، این شمش ها را طی مرحله نورد به شمش بیلت 160 تبدیل خواهند کرد. این شمش ها در مصارف صنعتی کاربرد زیادی دارند.

جهت تولید میلگرد از شمش سایز 25 از شمش های 5sp و تولید میلگرد 25 به بالا شمش های گرید Gr60 را به کار می گیرند.

پیشنهاد می شود مقاله “معرفی ورق آجدار” مطالعه فرمایید

مراحل تولید فولاد از شمش

  • تولید صنایع معدنی: در خط تولید صنایع معدنی، مواد معدنی وارد می شوند و محصولاتی چون آهن اسفنجی و کنسانتره، سنگ آهن و گندله آهن به دست می آید.
  • تولید شمش: در ورودی تولید شمش محصولاتی چون گندله آهن و سنگ آهن وارد می ‌شوند. خروجی آن نیز حاوی محصولاتی مانند انواع شمش و بیلت، تختال یا اسلب است.
  • تولید محصول نهایی: در تولید محصولات نهایی، خروجی مرحله تولید شمش وارد شده و محصولاتی چون مقاطع طویل میلگرد، آهن و ناودانی تولید می شوند.
  • فروش نهایی: در مرحله فروش نهایی، خروجی های مرحله تولید محصول نهایی وارد شده و این محصولات به بازار مصرف فرستاده می ‌شوند.

به دلیل وجود امکان تصفیه مذاب در کوره های قوس الکتریکی، شمش هایی با خصوصیات زیر تولید می شود:

  • شمش های کم کربن
  • به حداقل رسیدن پراکندگی رنج آنالیز استاندارد در یک محموله
  • به حداقل رسیدن میزان عناصر مضر در شمش مانند فسفر و گوگرد

.

مطالب مرتبط