بهترین نوع میلگرد در مصالح ساختمانی - پیشگام فولاد -بهترین نوع میلگرد در مصالح ساختمانی

بهترین نوع میلگرد در مصالح ساختمانی

بهترین نوع میلگرد در مصالح ساختمانی

بهترین نوع میلگرد در مصالح ساختمانی

بهترین نوع میلگرد در مصالح ساختمانی جهت انتخاب بهترین نوع میلگرد برای پروژه های ساختمانی به نوع کاربری ساختمان، شرایط اقلیمی محل ساختمان، انتخاب نوع سیستم سازه ای بکار رفته در ساختمان، نوع طراحی سازه، توجیهات اقتصادی طرح و غیره بستگی دارد. بنابراین روشی برای انتخاب یک نوع به عنوان بهترین میلگرد در این فرآیند وجو ندارد.

از طرفی بتن دارای مقاومت فشاری بالایی است اما مقاومت آن در برابر نیروهای کششی پایین است. به همین دلیل در محاسبات بتن آرمه این مقاومت در نظر گرفته نمی شود. مقاومت بتن در برابر نیروهای کششی تقریبا ۱/۰ مقاومت فشاری آن در نظر گرفته می شود. با توجه به اینکه قطعات بتنی مدام تحت تاثیر انواع نیروهای فشاری و برشی و کششی قرار می گیرند، لازم است قطعات بتن برای مقاومت کافی در مقابل این نیروها با عنصر مناسبی مسلح گردند، که بهترین عناصر فلزاتی هستند که بنام آرماتور (قرار دادن میلگرد در بتن) معروف می باشند. در زیر مهترین میلگردهای بازار را بیان می کنیم:

• میلگرد فولاد کربن:

این نوع میلگرد یکی از رایج ترین نوع های میلگرد است و گاها به این نوع میلگرد نوار سیاه اطلاق می گردد. این نوع میلگرد نسبت به انواع دیگر در محیط های بیشتری مورد استفاده قرار می گیرد اما در برابر زنگ زدگی از تقریبا ضعیف عمل می کند. بنابراین در مناطقی که میزان رطوبت زیادی دارند و یا برای ساخت سازه هایی آبی نامناسب خواهد بود و بهتر از انواع دیگر میلگرد استفاده شود ( البته هنوز خیلی از افراد این مدل را پیشنهاد می کنند).

• ورق تقویت کننده بار:

معمولا این نوع در ساخت پله ها, کف و سقف بکار می رود.بهترین نوع میلگرد در مصالح ساختمانی

• میلگرد اپوکسی:

این نوع میلگرد همان نوع میلگرد سیاه بوده است در برابر آب شور و زنگ زدگی بسیار مقاوم است و اپوکسی (ترکیب رزین اپوکساید با سخت کننده پولی آمین) به عنوان یک لایه بر روی آن قرار گرفته است.

• میلگرد اروپایی:

جنس میلگرد اروپایی از منگنز می باشد و کمترین میزان مقاومت را نسبت به بقیه دارد. در مناطقی که احتمال وقوع زلزله و حوادث طبیعی بسیار کم است از این نوع استفاده می شود. در این مناطق این نوع میلگرد از نظر هزینه بسیار اقتصادی است.بهترین نوع میلگرد در مصالح ساختمانی

• میلگرد فولادی ضد زنگ:

در مقابل خوردگی بسیار مقاوم است و برای مناطقی که خوردگی و یا هزینه تعمیرات به شدت بالا است، از این نوع میلگرد استفاده می شود. هزینه این نوع میلگرد در مقایسه با میلگرد اپوکسی تقریبا 8 برابر است.

• میلگرد گالوانیزه:

میلگرد گالوانیزه نسبت به میلگردهای کربنی 40 برابر در برابر خوردگی مقاوم تر است. بنابراین برای مناطقی که به شدت در برابر خوردگی و رطوبت قرار دارند انتخاب ایده آل است.

• میلگرد فایبر گلاس:

این نوع میلگرد تحت هر شرایطی خوردگی ندارد و از نظر اقتصادی تقریبا پر هزینه می باشد.
انواع قطعات میلگرد در پروژه های ساخت و ساز

• میلگرد های ممان منفی:

اگر دو تیرچه به یک تیر یا شناژ ختم شوند میلگرد فوقانی تیرچه ها را بوسیله قطعه ای به طول ۲ تا ۲.۵ متر به همدیگر متصل می کنند. قطر این میلگردها بوسیله محاسبه تعیین می شود و معمولا از قطر۸ یا ۱۰ یا ۱۲ استفاده می شود.

در آخرین دهانه ای که تیرچه به یک تیر یا شناژ ختم می شود نیز آن را بصورت گونیا خم نموده و قسمت کوتاه گونیا را داخل آهن های تیر بتونی قرار داده و قسمت مستقیم را روی بخش فوقانی تیرچه گذاشته و چند جای آنرا با سیم بندی می بندند به این قطعات میلگرد ممان منفی می گویند. استفاده از ممان منفی در سقف های تیرچه بلوک الزامی است. در تقویت ممان منفی تیرچه ها حداقل می بایستی سطح مقطعی برابر ۰.۱۵ سطح مقطع نوع کششی همان تیرچه را دارا باشند و طول آن ها از هر طرف یک پنجم طول تیرچه باشد. باید توجه نمود که این میلگردها را با نوع تقویت برشی (اوتکای سر تیرچه) اشتباه نکنیم. این میلگردها درون جان تیرچه خم نمی خورد بلکه بصورت صاف به تیرچه ها بسته می شود.

• میلگرد اوتکا:

از آنجا که تیرچه باید به اندازه کافی وارد تکیه گاه شود تا درگیری برشی لازم را با تکیه گاه بوجود آورد درصورت برآورد نشدن این مورد یا برش قابل توجه که معمولا در تکیه گاه بیشتر است از اوتکا استفاده می گردد که می تواند دوطرفه یا یک طرفه باشد. شکل، عملکرد و نحوه اجرای اوتکا با میلگرد ممان منفی متفاوت است.

• میلگردهای حرارتی:

بعد از اتمام سقف و گذاشتن کلیه آهن ها یک سری میلگرد در جهت عمود بر بالای تیرچه به فاصله تقریبی ۲۵ الی ۲۰ سانتیمتر قرار می دهند. قطر این میلگردها به وسیله محاسبه تعیین می شود و معمولا ۶ یا ۸ یا ۱۰ میلیمتر می باشد. به این آهن ها میلگرد حرارتی می گویند و باید به کلیه آهن های تیرچه بوسیله سیم بندی بسته شوند. هنگام سفت شدن بتن و از دست دادن آب، یک سری تنش در سقف ایجاد می شود که تنش های حرارتی است و آرماتورهای حرارتی این تنش ها را می گیرد.بهترین نوع میلگرد در مصالح ساختمانی

نکات تکمیلی مربوط به میلگردها

میلگرد باید در محلی از کارگاه قرار گیرد که به‌ راحتی جهت قطع و خم به محل مورد نظر رسانده شود و سعی می شود که در قطرهای متفاوت به صورت جداگانه قرار بگیرند تا به راحتی در دسترس باشند. توصیه می گردد که تمامی میلگردهای مصرفی در بتن از نوع آجدار باشند. میلگردهای موجود در بازار بسیار متنوع بوده و انواع رایج آنها در ایران به AI،AII،AIII،AIV موسوم هستند که حدودا به ترتیب معادل S220،S300،S400و S500 می باشند.بهترین نوع میلگرد در مصالح ساختمانی

مطالب مرتبط